Wildstar, Free To Play vagy Down The Shitter Modell?

2015. május 18. - xCYBERFUNKx

Vendégcikk DeepSorrow-tól

 0.png

 Egyre több és több hírt olvashatunk a havidíjas MMOk küzdelmeiről. A World of Warcraft előfizetőinek száma 3 millióval csökkent az első negyedévben, amin a heti banhammer még dobott pár százezret (nem értem miért 10 év után lett hirtelen probléma a botterek jelenléte), az Elder Scrolls Online Buy to Playre váltott, az EVE Online accountszáma közel 15%-ot esett 2 év alatt, a folyamatos harc a botterek ellen most már kiterjedt az input broadcastingre ez által is csökkentve az accountok számát.

Mielőtt ragekommenteket kapnék Corvinus hallgatóktól, nem vagyok közgazdász, ez csak szerény elemzésem/véleményem.

Az NCSOFT kiadta az első financiális negyedévének reportját, amivel bizonytalanná válhat a Wildstar jövője. (A reportban lévő összegek Dél Kóreai Won-ban vannak, a google szerint 1 USD=1083 KRW, ezt gyorsan le is kerekítve ezerre egyszerűen megkapjuk az összegeket USD-ben)

 1.png


Amit látunk nem túl bizalomgerjesztő a Wildstar rajongók számára. A Blade&Soul, amit egyelőre még nem forgalmaznak nyugati országokban 10x annyit termelt mint a Wildstar, de minden más MMO legalább az 4x-esét termeli a Wildstar által hozott 2,6 milliónak.
A Wildstart fejlesztő Carbine Studiost 2007-ben vásárolta fel az NCSOFT, ami után még majdnem 7 évig fejlesztették a játékot. A Wildstar által eddig behozott 50 millió dollár valószínűleg közelébe sem ér a felvásárlásra és a fejlesztésre költött összegnek. Ilyenkor állhat elő az a stratégiai helyzet egy kiadónál, hogy behívnak pár gazdasági elemzőt és megpróbálják eldönteni, érdemes-e áttérni F2P modellre, vagy húzzák le a játékot a WC-n, ugyanis a F2P modell kidolgozása és élesítése rendkívül drága folyamat. Vajon mit tesz az NCSOFT ilyenkor?

A történelemből elvileg lehet tanulni. A 2007-ben indított Tabula Rasa sci-fi MMORPG-t másfél év után bezárta, amikor hasonló módon teljesített mint a Wildstar (TR 2millió a WS mostani 2,59 milliójához képest), és nem rég csukta rá a servereket a City of Heroes játékosokra is.

Hacsak nem kezdte már jóval ezelőtt kidolgozni a F2P stratégiát a a kiadó, akkor valószínűleg sokkal inkább a bezárás fenyegeti.

Hogy hol hibázta el a Wildstar? Az MMORPGk útján sok összefüggést vehetünk észre, nézzünk néhány példát:

A Star Wars The Old Republic mmorpg-t körülbelül fél évvel előbb adta ki az EA, mint azt a fejlesztők szerették volna, sajnos a játék endcontentje tele volt bugokkal, a klánban szállóigévé vált a raidek alatt a Players versus Bugs (Players vs. Enviroment helyett), hiszen a csatákat legtöbbször nem a csapat összehangoltsága döntötte el, hanem az, hogy éppen működött-e a bossmechanika vagy sem. Ennek ellenére is igen hamar a végére jutott minden HC klán az endcontentnek. Aztán ahelyett, hogy gyorsan gatyábarázták volna a temérdek bugot, az EA azzal próbálta orvosolni a helyzetet, hogy a következő patch kiadását sürgette a fejlesztőknél, aminek eredményeként, amikor megláttuk, hogy az egyik raidboss egy gusztustalanul megrajzolt tank, a klán nagy része nem fizetett tovább elő.

2.png

2012-ben nem egy néhány textúrából összetákolt tankot vártunk egy SW játéktól =)

 

Aztán pár hónapra rá a játék F2P modellre váltott és iszonyat mennyiségű játékost vonzott be, és az ingame Store-ból hirtelen beáramló pénzinfúzióval azóta is egy nagyon sikeres MMOt tudnak üzemeltetni.

Hasonló sikereket ért el a F2P modellel a Lord Of The Rings Online, aminek szintén nagyon jót tett ez a fajta financiális modell, a játék 2007 óta folyamatosan bővül Mordor felé (már West Gondornál tartva), habár sajnos az utóbbi időben nem tudnak annyit törődni a játék end content részével.

Amikor belépőt kaptam barátommal az Elder Scrolls Online bétájára, a sok negatív kritika ellenére nagyon örültünk. Aztán körülbelül 20-25 perc játék után már nem nagyon örültünk, elérve az első városba, pedig már nem nagyon volt kedvünk továbbmenni, pedig be volt készítve több napi élelem a számítógép mellé. Meggyőztem barátomat, hogy várjuk meg, amíg veszek egy íjat, mert akkor majd megjön az elder scrolls feelingem. 1 óra múlva végre volt pénzem egy íjra, gyorsan ki a városból, első vaddisznóra céloz, lő, exit, uninstall. Ekkor volt a játék 3 hónapnyira a megjelenéstől… Valami érthetetlen okból úgy döntöttek kiadják ilyen állapotban. (Az EA SWTOR decemberi kiadását valószínűleg a karácsonyfával könnyen értelmezhetjük, de én nem értem miért kellett kidobni az ESOt áprilisban??) És ugye most váltott az ESO is F2P modellre. (De hozzá kell tenni, hogy állítólag nagyon rendbeszedték a játékot)


A Wildstar megjelenéskor jól össze volt rakva, hangulatos játék volt, szép világgal, érdekes új harcmechanikával. Azonban a PVE endcontent rettentően átgondolatlan, a pvp rendszer pedig katasztrófális állapotban volt. (aztán még elkövettek egy műhibát is, amikor a szinte egyetlen kitartó és lelkes HC YouTuber-üket bannolták 2 hétre egy hülyeség miatt) Az ottmaradó játékosok szerint sok mindent sikerült helyrerázniuk a fejlesztőknek, köztük a PvP-t és az endcontent-et is, csak hát a játékosok nagy része már lelépett. (Én úgy hagytam ott a játékot, hogy körülbelül másfél évnyi előfizetés ki volt még termelve, hasonlóan az EVE-hez itt is meg tudjuk termelni ingame a havidíjat)


Azt azért tegyük hozzá, hogy egy Lord Of The Rings, egy Star Wars és egy Elder Scrolls franchise könnyebben él túl egy konverziót, hiszen a bugokat nagyon hamar elfelejtjük, amikor elúveszünk egy fénykardot és meghalljuk a lágyan vibráló hangját a fénye által megvilágított karakterünk mellett, vagy amikor a Pajkos Póniban mézsört iszogatva egy játékos lantjátéka mellett szinte még látjuk a sarokban Aragorn perzselő pipáját. Nincs kétségem az ESO nosztalgia feelingjével kapcsolatban sem, biztos nagyon jó újra bejárni a sorozatban megismert világot. Ilyen szempontból sem túl kecsegtető a Wildstar jövője, ugyanis annak ellenére, hogy egy nagyon jó világot hoztak létre, senki nem töltötte ott a gyerekkorát =).

3.pngA Pajkos Póniban táncoló és zenélő játékosok

 Utószóként jegyezném meg, hogy mind a WoW, LotRO, SWTOR és Wildstar világát nagyon-nagyon élveztem, mindegyik játék fantasztikus élményekkel lepett meg az ott töltött évek alatt. A cikkel inkább a kiadói felelősségre próbáltam felhívni a figyelmet, akik úgy látszik a financiális számításokból felnézve sokszor nem értik meg a fejlesztők kétségeit.

A bejegyzés trackback címe:

https://trikorder.blog.hu/api/trackback/id/tr907469048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható. Szóval így lopjál innen, okéka-rakéta?
Trikorder - 2015