Microsoft - újra a gémerek a középpontban?

2015. június 22. - trg

2010 óta van Xbox 360-unk, tavaly ősz óta pedig egy Xbox One is itt figyel a nappaliban, szóval el lehet mondani, hogy hűségesen kitartunk a Microsoft mellett. Pedig a cég az elmúlt két évben nem könnyítette meg a rajongók dolgát, de most mintha változna a helyzet.

Én tényleg az az ember vagyok, akit könnyen lehet elfogultsággal vádolni, ha a Microsoftról van szó. Nemcsak eredeti Windows 8.1-t használok, hanem még a telefonom is Windowsos, ennek ellenére egészen a közelmúltig kicsit elárulva éreztem magam. Az Xbox One bemutatója csúfos kudarc volt és pár hónappal rá az E3-on nemcsak ők csináltak hülyét saját magukból, de a Sony is sikeresen űzött gúnyt belőlük.

Pedig az Xbox One nem egy rossz termék és az eredeti all-in-one szórakoztató központ koncepcióban sok lehetőség volt, azonban a cég nagyon rosszul mérte fel azt, hogy a közönségüknek mire van igénye (ugyanezt a hibát a Windows 8/8.1 esetében is elkövették, de ez most lényegtelen). Hiába a lehetőség, hogy a konzolon keresztül nézzünk tévét és, hogy hangvezérléssel irányítsuk a rendszert, ha a termék fő célcsoportjának ezek maximum izgalmas adaléknak számítanak a rendszer ereje és a megfelelő játékkínálat mellett. Az előbbi esetében tiszta sor, hogy a Microsoft konzolja valóban gyengébben teljesít, mint a vetélytársa (egyébként így volt ez az előző generációban is), az utóbbiról pedig a bemutatás pillanatában nem sok derült ki (különösen az izgalmas exkluzív címek hiányoztak nagyon), ehhez még hozzájött a kompatibilitás hiánya (ezt a Sonynak is felrótták), a kötelező internetkapcsolat, a kötelező, mindig bekapcsolt Kinect és a játékok cseréjének tiltása. Már ebből is nehezen lehetett volna jól kijönni, de azzal, hogy a konkurencia egy gyors döntéssel 100 dollárral levitte a PlayStation 4 árát és, hogy a Microsoft's Interactive Entertainment Business akkori elnöke, Don Mattrick eleinte arrogáns nyilatkozatok sorát adta, végképp kiderült hogy ezt a csatát a Microsoft nem fogja megnyerni.

Az elmúlt két évben nagy utat tett meg az Xbox One: eltörölték a DRM megoldásokat, a Kinectet opcionálissá tették, a konzol már nem állandóan online, a multimédia funkciók háttérbe kerültek. Mindezzel sajnos pár olyan koncepció is a kukába került, amik egyébként kifejezetten pozitív irányt jelentettek volna (ezek közé tartozik a lassú átállás a digitális terjesztésre, ami megfelelő árpolitika mellett erős ütőkártya lett volna a cég kezében, illetve a family share funkció, aminek a segítségével egy bizonyos körön belül meg tudta osztani a felhasználó a saját játékait másokkal is). Ez azonban nem volt elég ahhoz, hogy a játékos közösség valóban visszafogadja a szívébe a céget.

Most azonban mintha valóban változna a helyzet. A Microsoft az új CEO (Statya Nadella) tavalyi kinevezése óta egy sokkal nyitottabb és a felhasználók visszajelzéseire építő cég próbál lenni. Nadella kinevezése után alig egy hónappal helyezte Phil Spencert a teljes Xbox részleg élére, aki szinte azonnal jelezte, hogy a konzol korábbi pozicionálás hiba volt és, hogy ideje azt visszaadná a gémereknek. A 2014-es E3 konferenciájuk már ennek a jegyében telt, azonban messze nem szólt akkorát, mint amekkorát kellett volna, inkább csak egy buzgó bocsánatkérés volt a cég részéről.

Az első komolyabb örömre okot adó hírek érdekes mód a Windows 10-hez köthetőek voltak, először kiderült, hogy az új operációs rendszer egy formája érkezik majd az Xbox One-ra is, aminek hála a játékosok képesek lesznek a saját Windows 10-es készülékeikre (akár telefonra is) streamelni, illetve lesznek játékok, amikkel lehetséges lesz a cross-platform játék. A meglepetések ezzel ráadásul nem értek véget, a cég ugyanis bemutatta saját AR készülékét, a HoloLenst, ami mindeddig elsősorban a Minecrafttal demóztak (nyilatkozataik szerint ez a készülék állt a Mohjang megvásárlásának a hátterében). Ez azonban még mindig csak a kezdet volt, az igazán nagy dobásokat a Microsoft későbbre tartogatta. Először - kicsivel az idei E3 előtt - kiderült, hogy a cég összeállt az Oculus Rifttel, ami nem csak abban nyilvánul meg, hogy a Riftet Xbox One kontrollerekkel szállítják, hanem abban is, hogy a VR szemüveghez Windows 10-re lesz szükség, illetve ha hihetünk az ígéreteknek, akkor minden Xbox One játék streamelhető lesz Oculus Riftre. 

Az idei E3-ra pedig végképp megpróbálták magukat odatenni és igyekeztek mindenben a rajongóik kedvében járni. A konferencia kezdetén kicsit jobban bemutatták a platform egyik legfontosabb sorozatának az új darabját (Halo), aztán azonnal egy rövid trailer következett egy új címről, majd bejelentették a régóta várt kompatibilitást az Xbox 360-nal és még egy új, kifejezetten profi játékosokat megcélzó kontrollerről is lerántották a leplet. Mindezek után jöttek az olyan, apróbb, de annál izgalmasabb hírek mint a tény, hogy a Fallout 4 PC-s modjai működni fognak Xbox One-on is (arról nem is beszélve, hogy akik megveszik a Fallout 4-et, azok ajándékba megkapják a sorozat harmadik részét is), volt egy rövid bemutató az EA Access programról (amibe idén bekerül a tavalyi év egyik legjobb multiplayer fps-e a Titanfall is), majd több exkluzív és third-party játék bemutatója következett. És ezzel még nem volt vége: nagyobb szerepet kaptak az indie címek, ami azt jelentette, hogy szemben az eddigi gyakorlattal, nem csak csak az ID@Xbox valamelyik vezetője beszélt és utána bemutattak egy montázst, hanem több (szám szerint négy) fejlesztő is bemutatkozhatott a konferencián, ami nem csak kedves gesztus volt, hanem egy kis színt is vitt az egészbe. Az indie fejlesztők kiemelése mellett bejelentették, a szintén inkább a kisebb fejlesztőket segítő Xbox Game Preview programot, ami lényegében a Steam Early Access programjának a másolata és aminek a keretében olyan játékok jönnek majd a platformra, mint a nagy sikerű DayZ, illetve a fejlesztőjének az új játéka az Ion. És ha már említésre került a Steam: úgy látszik, hogy Gabe Newell, aki egy időben erőteljesen ostorozta a Microsoftot és a Windowst, most mégis megpuhult, ugyanis a konferencián bejelentették, hogy a két cég szorosan együttműködik a Valve saját VR szemüvege kapcsán (ennek részletei nem ismertek, de feltűnő, hogy a Microsoft rövid időn belül a VR piac két nagyobb játékosával is összeállt).

Talán már ennyiből is látszik, hogy a cég és különösen az Xbox részleg kezd újra magára találni. Szerencsére mind Nadella, mind Spencer határozott elképzelésekkel rendelkezik arról, hogy milyennek kell lennie a jövő Microsoftjának és ebben kulcsszerepet játszik a felhasználók reakcióira és igényeire való odafigyelés, a kérdés már csak az, hogy ez mire lesz elég a jövőben.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://trikorder.blog.hu/api/trackback/id/tr357557576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható. Szóval így lopjál innen, okéka-rakéta?
Trikorder - 2015