Smárolhatok-e a szakállas törpével?

2015. július 08. - CatStimpsonJ

Meleg és bi lehetőségek és reprezentáció a játékokban

Vajon ha egy nem hetero ember leül videojátékozni, milyen játékokban, és milyen módon van reprezentálva? A videojátékok, triviális módon, sokszor nagyon hasonlítanak a való világra. Ha nem is szimulálni akarja a valóságot, annak elemeiből építkezik, általában úgy, hogy a játékosokat kielégítse. Az már kevésbé triviális, de tény, hogy a játékok túlnyomó többségét férfiak készítik, méghozzá heteroszexuális férfiak, és ebből fakadóan a célközönség is akarva-akaratlanul a saját csoportjuk. Ha véletlenszerűen választunk egy játékot, nagy eséllyel egy hetero férfi bőrébe kell bújnunk, de mit tapasztal az a játékos, aki nem szeretne a hetero résszel azonosulni, vagy szeretné magát reprezentálva látni?

A Bully 2006-ban jelent meg, eredetileg Playstation 2-re, majd kicsivel később az egyel újabb generációs konzolokra és PC-re a Scholarship Edition nevű feljavított verziója. A játék röviden összefoglalva egy középiskolában játszódó GTA baromi jó zenével, a főszereplő pedig egy balhés fiatal srác, akit éppen áthelyeztek ebbe a suliba. Szabadon bejárhatjuk az iskola területét, az első fejezet után pedig a közelben lévő kisvárost, és különböző missziókat kapunk a klasszikus amerikai gimis klikkekbe osztott szereplőktől. A játék elején néhány misszió bevezet minket a játékmenetbe - ilyen az a misszió is, amikor egy lányt kell elcsábítani egy csokor virággal, és csókolózhatunk vele átmeneti bónusz életért. Ez egy sok játékból ismert mechanika, amikor bónuszokat kap a férfi karakterünk, ha nőkkel csókolózik/lefekszik. Ennek meg is vannak a maga problémái, viszont a Bully kiegészíti annyival a jelenséget, aminek 16 évesen nagyon örültem, hogy néhány fiúval is meg lehet csinálni ezt ugyanazért a bónuszért. 

Nem magyarázza el explicit módon, illetve nincsenek megjelölve azok a karakterek, akikkel működik (mint ahogy a lányok sincsenek), egyszerűen ha pont velük beszélgetünk, akkor a lehetséges opciók (dicséret, beszólás, gatyafelhúzás, stb...) között ez is feltűnik. Ha az iskolaépület közepén mindenki előtt smárolunk fiúkkal, akkor sem zavartatja magát senki (már ha nem óra helyett csináljuk) és egyáltalán nem részletezik a főszereplő szexualitását, ami lehet, hogy csak az egyszerűség végett van, de mégis jó így. Mi több, az Xbox 360-as verzióban hozzáadtak a feljavított változathoz achievementek (bizonyos teljesítményekért kapott jutalom, amiért pontokat kapsz a profilodra, semmi haszna azon kívül, hogy menő), és ha elégszer csókolózunk lányokkal és fiúkkal, mind a kettőért jár egy-egy ilyen acsi. Apró részlet, de klassz, hogy egyáltalán van rá lehetőség, viszont szomorú (mondjuk valahol vicces is) látni a fórumokon a felháborodását azoknak, akik nem akarták, de a játékos pontjaik növelésért mégis megcsinálták. 

 

Ehhez hasonló döntésekre már képesek voltunk a Simsben is, ami a 2000-es évek legelején jelent meg, és az egyik legsikeresebb videojáték sorozatnak tekinthető. A első részétől kezdve összeköltözhetnek az azonos nemű simek, és ha van szív alakú ágyuk, akkor "játszhatnak" is benne, ami a szex megfelelője ebben az installációban. Ugyan összeházasodni csak két ellentétes nemű sim tud, de az inkább egy esemény, mint egy állapot. Nem jár semmi mással, mintha összeköltöznének, és így is tudnak gyereket adoptálni. A második részben azonos nemű pároknak lehetőségük van nagyjából a bejegyzett élettársi kapcsolat megfelelőjére, ami gyakorlatban ugyanúgy néz ki, mint a házasság (bár kevesebb bónuszt kapnak belőle), a harmadik részben viszont már minden pár ugyanúgy tud házasodni. Amúgy az első részben még nem címkézik meg a simek szexualitását, a másodiktól kezdve viszont megjelenik a nemi preferencia, ami a játékmenettől függően változtatható paraméter, tehát fluid, és ritka az, hogy egy sim valamelyik nemet egyáltalán nem preferálja. Ezek persze a játékos döntései, a nem játszható karakterek között csak egy kimondottan azonos nemű pár van, és sok olyan, akiről csak feltételezni lehet, hogy a saját neméhez vonzódik.

 tumblr_n9e0lydbdg1r28r3co1_500.png

A legtöbb játékban nem a mi döntésünktől függ a szereplők vonzalma, és előre eldöntött, megváltoztathatatlan preferenciája van mindenkinek. Általában egy-két (de inkább egy) olyan karakter van, aki meleg vagy bi, és akkor is a legtöbb esetben csak sejteni lehet róla, tehát kódolva van. Viszont van olyan játék is, ahol ez a karakterek kanonikus tulajdonsága, például a népszerű fegyvermániás Borderlands sorozatban. A második részben az egyik választható karakter nyíltan bi. Sir Hammerlock, az első ember, akitől küldetést kapunk, nyíltan meleg. Moxxi, a bár csaposa, ugyancsak főszereplő karakter, nyíltan bi. Meg persze mindenki, akikkel ebből kifolyólag viszonyuk volt. És ezek csak azok, akik elsőre eszembe jutnak. Ugyan a játékban nincs "melegség" meg "biség", szóval nem tudjuk, hogy ez-e az identitásuk, de a vonzalmaik alapján ezt a következtetést vonják le az emberek. Amúgy a reprezentáció kapcsán ez érdekes, ugyanis a legtöbb játékban a karakterek nem saját magukat címkézik meg, hanem ezt a játékosok teszik.

A fejlesztőknek az volt a célja, hogy minél színesebb karaktereket vonultassanak fel, tehát ezért van sok olyan karakter, akik a sci-fi fps-ben természetesnek hatnak, a való világban viszont páran felháborodnak rajtuk. Annak ellenére, hogy ezek az információk csak a játékot színesítik, és a történetben nem számítanak különleges dolognak, mégis vannak, akiknek nem tetszik (általában "véletlen" hetero férfiak), hogy kényszerítve vannak "melléksen" nem heteroszexuális karakterekkel való interakcióra, vagy hogy egy bi karakterrel játszanak, mert a karakterválasztásnál nem volt feltüntetve ez az információ (Vajon az is zavarná őket, ha lány lenne a karakter?).

Axton amúgy azért lett bi, mert eleinte nemtől függően specifikus szövegei voltak, de a játékban véletlenül bárkinél használta ezeket. Néhány rajongó csalódással fogadta, hogy nem direkt írták bi-re, ezért az egyik DLCben megerősítést nyer, hogy Axton mind a két nemhez vonzódik. Másokról teljesen lazán derül ki, hogy nem "átlagos" az orientációjuk - Sir Hammerlock ad egy küldetést, amiben a volt pasija hátrahagyott üzeneteit kell megkeresni, Moxxi gyakran beszél a kapcsolatáról a játék főellenségével, Handsome Jack-el, de például amikor az egyik kiegészítőben le kell győzni egy hatalmas nőt, aki elvileg megeszi az áldozatait, Moxxi megjegyzi, hogy tényleg vigyázni kell vele, és ezt onnan tudja, hogy egy időben járt vele. Emellett Hammerlock imádja tanulmányozni az élővilágot, kifinomultan fogalmaz, Moxxi imádja a fegyvereket, veszélyes harcos, tisztelik a szereplők, gyerekei vannak (akikkel találkozunk is), tehát nem egydimenziósak. A nem hetero karaktereket lehet arra használni, hogy illusztráljuk a való életben elszenvedett nehézségeiket, de jó látni olyan játékot is, ami egy olyan kitalált világban játszódik, ahol a vonzalom iránya csak mellékes információ. Az életben egyelőre még túl sokszor nem számít annak.

 

Ritkábbik eset, hogy ilyen sokszínű szereplőgárdát vonultat fel egy játék előre programozva, viszont pár rpg-ben van lehetőségünk rá, hogy mi válasszuk meg a partnerünket, akárcsak a Sims-ben vagy a Bully-ban. Jó példa erre a Fable és a Dragon Age sorozat (Utóbbiban vannak kanonikusan meleg karakterek, sőt, még egy transz szereplő is!), ahol döntéseket kell hoznunk a történet alakításához, és a párválasztásnál is meghozhatjuk a döntésünket. Viszont a gyakori döntések nem jelentik azt, hogy mindenben dönthetünk - amikor a Witcher 2-vel játszottam, ami egy olyan akció-rpg amiben percenként választásokat kell tenni, és külön szálakon be lehet fejezni a történetet, nagyon hiányzik az, hogy megválaszthassam, hogy kivel kerülök intim kapcsolatba. Ugyanis a játékban több opcionális pont is van, amikor lefeküdhetünk nőkkel, akik vagy a történet főszereplői, vagy csak szimplán prostituáltak.

Ebben a játékban nem generálhatunk saját karaktert, és valamiért fontos a történet szempontjából, hogy a hősünk heteroszexuális, mert ha nem lenne az, akkor állítólag máshogy kellene alakulnia a sztorinak. Egy küldetésben megválaszthatom, hogy egy elfnek hiszek és megölök egy szukkubuszt, vagy hogy a szukkubusznak hiszek, életben hagyom, és akkor le is feküdhetek vele. Arra viszont nincsen lehetőségem, hogy például a folyamatosan szexről és a saját nemi szervükről beszélő szakállas törpék (mert amúgy kizárólag csak férfi törp van a játékban) közül valamelyikkel legyen egy 18 pluszos jelenet, amiben a kicenzúrázandó testrészekből semmi nem látszódik, és nincs kihatással a játék sztorijára. Erre az az általános reakció, hogy a karakterünk, Geralt, éppenséggel "pont" heteroszexuális, és ezért nem illene bele a karakterébe. Az viszont beleillik, hogy vagy békésen oldunk meg küldetéseket, mindenkit életben hagyva, és az is, hogy inkább mindenkit lemészárolunk.

Persze ettől függetlenül a Witcher egy szuper játék, és volt legalább egy teljes hétvégém, amikor csak azzal játszottam. Azt sem mondom, hogy a Borderlands 2-nek nincsenek problémás részei. Pusztán arra akarok rávilágítani, hogy ezek a lehetőségek a Withcer esetében nem a játék történetének ártanának, hanem sokkal inkább azoknak a rajongóknak, akik panaszkodnak amiatt, hogy a karakter bármi, ami nem teljesen, megkérdőjelezhetetlenül heteronormatív, még akkor is, ha nem kéne kiválasztaniuk az ettől eltérő opciókat. Ezek az emberek nem a szereplő integritását féltik, hanem a saját személyiségükkel nem fér meg, hogy valaki a Zoltan nevű főszereplőt szívesebben választaná, mint Triss Merigoldot, vagy akár mindkettejüket. Persze itt már belecsúszik a téma a nők ábrázolásába is a videojátékokban, ami egy saját cikket érdemel. A játékok piaca egyelőre a hasonló tartalmakon felháborodó embereket igyekszik kiszolgálni, akik vissza akarják kérni a pénzüket, ha van egy meleg karakter a játékban, mert nem ez a társadalmi norma. 

 

Inkább pozitívan szeretném befejezni a cikket: az LGBTQ+ témák egyre kevésbé számítanak tabunak, és valószínűleg több példa lesz, amikor ezek a témák korrektül lesznek kezelve, vagy éppen több LGBTQ+ ember fog játékokat fejleszteni, és ez remélhetőleg a hőbörgő játékosokra is jó hatással lesz, és talán rájönnek, hogy fölöslegesen hőbörögnek, mert senki sem akar ártani nekik. Emellett megnyugtató tudni, hogy eddig is voltak olyan játékok, amikben léteztek nem hetero karakterek, és amikben meghozhattuk a nem hetero döntéseinket, még akkor is, ha nem számítanak, és nem ez a játék lényege.

 

Játékok/sorozatok meleg és bi karakterekkel, amiket nem említettem: Mass Effect, Persona 4, Fallout, Star Wars: KOTOR, Metal Gear Solid 2, The Last of Us, GTA: The Ballad of Gay Tony, Gone Home, Teabaggelés CS-ben

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://trikorder.blog.hu/api/trackback/id/tr827607842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alick 2015.07.08. 23:37:18

Birkabaszás opció van..? :)

Parasztlengő az imperialistáknak 2015.07.09. 00:56:30

'A videojátékok, triviális módon, sokszor nagyon hasonlítanak a való világra. '

Nem, sem a videójátékok, sem a filmek nem hasonlítanak a való világra. Sem szép leszbi cicák, sem kedves buzik nincsenek.

ö...mikó? 2015.07.09. 11:18:04

Dugj fel magadnek egy uborkát, játsz azzal

ryxozep 2015.07.10. 12:10:25

Jó bejegyzés, de ezek szerint lemaradtál arról, hogy a Witcher játékok a magyarul Vaják címen elérhető, különben baromi jó és kimondottan realista fantasy-könyvsorozat alapján készülnek. Geralt nem azért hetero a játékokban, hogy ezzel bosszantsák a meleg felhasználókat, vagy elkerüljék a kevésbé toleráns hetero játékosok felháborodását, hanem azért, mert igyekeznek könyvhűre csinálni a játékokat, kedvenc szörnyvadászunk pedig a novellák és regények alapján elég egyértelműen hetero karakter.

CatStimpsonJ 2015.07.10. 23:58:37

@ryxozep: Köszi az értelmes hozzászólást! Valóban figyelmen kívül hagytam, hogy a Witchernél egy adaptációról van szó. Amúgy érdekes is lenne, hogy mennyiben igazodik az eredeti műhöz, mert a játék során a döntéseink alapján Geralt más- és másféle személynek tűnhet, lehetünk jófejek, lehetünk szigorúak, el kell döntenünk, hogy kinek az oldalára állunk, hogy milyen szálon visszük tovább a történetet, és erre sokszor reflektál is a többi szereplő. Ilyen módon nem hiszem, hogy 100%-ban hű adaptáció tud lenni, viszont ha nem csak hetero lehetőségek lennének, az már túlmenne egy határon, még ha ez nem is bélyegezné meg a főhős identitását, és ugyanúgy női szerelmei lennének a fősztori szerint. Ez a kor lenyomata. Nem mondom, hogy kötelező lenne így csinálni minden játékot, csak érdekes elgondolkodni, hogy problémás lenne-e, vagy sem? Szóval szerintem se akarnak senkit bosszantani ezzel, csak eljátszottam az ötlettel.

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható. Szóval így lopjál innen, okéka-rakéta?
Trikorder - 2015