Armikrog

2015. november 02. - babfej

PC videojáték ajánló

Ha valamit nagyon vártam idén, akkor az a Pencil Test Studios játéka, a Neverhood szellemi utódja, az Armikrog volt. Aztán megjelent, és én eddig halogattam, hogy írjak róla, ugyanis sajnos elég nagy problémák voltak a játékkal a megjelenést követően, sőt, a mai napig, közel egy hónappal a megjelenés után is.

Az Armikrog fejlesztőcsapatának a feje ugyanaz a Doug TenNapel, akinek az Earthworm Jim játékokat és a Neverhoodot is köszönhetjük, ám egyértelműen ennek az utóbbinak a látványvilágát és atmoszféráját örökölte az új játék. Több mint két évvel ezelőtt a Kickstarteren, közösségi finanszírozással sikerült nagyon rövid idő alatt elég sok pénzt (közel egymillió dollárt) összeszedniük a projektre, ami nem meglepő - a point and click játékok kedvelői között rengetegen vannak, akiknek a Neverhood puszta említése is megdobogtatja a szívét, nem csoda, hogy sokan nyúltak is a pénztárcájukhoz, ahogyan meglátták az első pár concept artot a készülő új játékból.

Ezután végigkövethettük, ahogyan a játék készül, TenNapel és csapata viszonylag szorgalmasan updatelte a Kickstarter oldalt hírekkel, apró részletekkel az Armikrogból. Aztán amikor elérkezett a megjelenés kitűzött napja, kénytelenek voltak eltolni egy kicsit, amit nem túl szerencsésen aznap jelentettek be, de szerintem mindenki egyetért abban, hogy inkább dolgozzanak még rajta, de befejezett, élvezhető terméket kapjunk. Aztán elhalasztották még egyszer, majd amikor végül megjelent, szeptember 30-án, hatalmas csalódottság telepedett a rajongói táborra.

Az Armikrog ugyanis tele volt bugokkal, hibákkal, az első egy hétben gyakorlatilag játszhatatlan volt. Aztán kaptunk hozzá két patch-et, de még így sem az igazi. Külön aggasztó, hogy a fejlesztőcsapat a megjelenést követően úgy kommentálta a dolgokat, hogy ők boldogok és büszkék, hogy végre kijött a játék... Én azért remélem, még számíthatunk patchekre a jövőben is. Ennek ellenére megpróbálkoztam a feladattal, hogy végigjátsszam, ami több-kevesebb kínlódás árán sikerült is.

A történet már a bevezetőben visszarepít a Neverhood világába, vagy legalábbis egy olyan, hasonló világba, ami bizonyára mindenkiben szép emlékeket fog kelteni, aki szerette a 90-es évek ikonikus játékát. Aztán a zenés intró után, melyből megismerhetjük hősünk küldetését, át is vehetjük az irányítást Tommynaut, és fura, színvak kutyája, Beak-Beak felett. Az Armikrog egyébként annak az erődnek a neve, ahová Tommynaut már a trailerben is látott szörny elől menekül Beak-Beakkel, és ahonnan a játék során ki kell jutniuk.

Ez nem meglepő módon rengeteg, fejtörőkkel és különleges szerkezetekkel, lényekkel tarkított helyiségből áll, és a Neverhoodból már megszokott módon minden szobának jellegzetes karakterisztikája van, ami határozottan elkülöníti a többitől. Minden szoba minden apró részlete gyönyörűen meg van formázva gyurmából, így az Armikrog ezen apsektusára semmilyen negatívumot nem lehet felhozni. Onnantól, hogy átvesszük az irányítást hőseink felett, gyakorlatilag ugyanolyan élményre számíthatunk, mint amilyen a Neverhood volt.

Azzal az aprócska különbséggel, hogy már nem 1996-ot írunk, hanem 2015-öt. Próbálok a Neverhoodra nem egy rózsaszín szemüvegen keresztül visszatekinteni, és azt látom, hogy azért ott is voltak gondok, például a rejtvények megoldásai nem mindenhol voltak teljesen logikusan kikövetkeztethetők, ám 20 évvel ezelőtt ezt ellensúlyozta az iszonyatosan egyedi grafika és a sajátos humor, nem beszélve arról a kevés, ám annál látványosabb cutscene-ről. Ez persze az Armikrogban is visszaköszön, de manapság már kevés 25 dollárért egy 3-4 órás játék, ami kizárólag a klassz claymation-re és fura szerkezetekre meg lényekre épül.

Ezzel nem akarom teljesen leírni az Armikrogot, hiszen nosztalgiának kiváló. Már csak azért is, mert aki játszott a Neverhooddal, az nem fog tudni nem visszagondolni rá akaratlanul is, miközben Tommynautot kalauzolja ebben a furcsa világban. Elsőként ugye ott van a hasonlóság Klaymen és Tommynaut között, de a Nevehood számos elemével újra találkozhatunk - a falba vájt járaton közlekedő kocsi, a helyiségek falára vésett szimbólumok, a kis fali konzolok mind-mind a Neverhood újrahasznosított elemeinek tűnnek.

Ezen kívül mind a grafika, mind a zene (amit szintén a Neverhood zenéjének szerzője, Terry Scott Taylor jegyez) egyenesen visszarepített gyerekkoromba, amikor ugyanígy törtem a fejem hasonló rejtvényeken, de az Armikrog sajnos semmiben nem haladja meg a nagy elődöt. Emiatt a figyelmem sem kötötte le annyira, noha a helyszínek aprólékosan és szépen vannak kialakítva, szóval egy-egy új szobába érkezve mindig szemet gyönyörködtető a látvány. De mindez mit sem ér, ha a játék menüje félkész állapotban van, a zene hol szól, hol elhallgat, mintha elvágták volna, Tommynaut magától belesétál a falba, a gombokra néha pixelre pontosan kell kattintani, különben nem hajlandó megnyomni, vagy éppen Beak-Beak nem képes rálépni a kapcsolóra a 20. kattintás után sem.

 

Összességében ha a bugokat javítanák, és kevésbé lenne frusztráló például egy random a földön heverő tárgyat felvenni, vagy egyáltalán észre venni, vagy a már említett problémákba nem futnánk bele lépten-nyomon, akkor az Armikrog egy élvezhető játék lenne. A történet jó, a karakterek kedvelhetők, bár ahhoz képest, hogy beszélnek, úgy éreztem, hogy nem ismerjük meg őket eléggé. Az sem ártott volna, ha nem köszönne vissza szinte minden elem, amivel a Neverhoodban már találkoztunk, és több lenne az újítás - amikből így is akad azért, és legalább ezek ötletesek.

Kinek ajánlom: a jelenlegi formájában senkinek, ám ha egyszer normálisan patchelik, akkor minden Neverhood-kedvelőnek jó szívvel fogom tudni ajánlani egy kis nosztalgiázásra.

ÉRTÉKELÉS

5.5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://trikorder.blog.hu/api/trackback/id/tr728027206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ayo · http://jateknaplo.blog.hu 2015.11.02. 08:46:09

azért a grafikai hibák is parák voltak szerintem, már nem a 90-es évek vannak. nagy csalódás volt nekem ez az egész félév ezzel a játékkal az élen... de hát majd jönnek mások :)

xCYBERFUNKx 2015.12.01. 19:49:19

@ayo: nekem is kb az év csalódása :(

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható. Szóval így lopjál innen, okéka-rakéta?
Trikorder - 2015