Miért tüntek el az EVE Online financiális adatai?

2015. június 11. - Padrepapp

Vendégcikk DeepSorrow-tól

1.jpg

Két hete egy EVE pilóta, miközben a U.S. Patent and Trademark Office honlapján bányászott játékfejlesztők által védjegyzett címek után, érdekes dologra bukkant. Az EVE Online-t és DUST 514-et fejlesztő CCP visszavonta az EVE: Legion-re vonatkozó 4 trademarkját. A játék lett volna a DUST 514 PC-s verziója, amit 2 éve jelentett be, viszont az ez évi FanFest-en már nem esett róla szó.

Sokszor csinálják játékfejlesztők, hogy kisebb európai trademark irodáknál védjegyeznek valamit, hogy a hírportálok ne tudjanak egyből lecsapni a fejlesztők terveire, de a részletesebb keresés is arra mutatott, hogy a CCP eldobta a Legion ötletét. (Az EVE Online játékosok abban reménykednek, hogy meg tudtak egyezni a Sony-val és a DUST-ot átportolhatják PC-re)

2_1.png

A játékos felment gyorsan a CCP honlapjára, ahova felteszik az éves financiális jelentéseiket, ahol nem, hogy a 2014-es jelentés nem volt fenn, de a múlt évekbelit is törölték és egy blank honlap fogadta:
http://www.ccpgames.com/en/company/corporateinformation/financial-information

Aztán hirtelen még furcsább dolgok történtek. A CCP az izlandi tőzsdére dobott kötvényeit visszavásárolta, majd visszavonta azokat. Így mivel ismét privát céggé változott, nem köteles nyilvánosságra hozni a financiális adatait. Na de vajon mi áll az egész mögött?

Az EVE Online-ban 2011-ben történt nagy játékoslázadás hatására csaknem 8%-ot esett az előfizetők száma, ami hatására a cég amellett, hogy az alkalmazottak 20%-át el kellett, hogy bocsájtsa, körülbelül 20 millió dollárnyi kölcsönt vett fel (melyet 2016-ban kell elkezdenie törlesztenie), de még ezzel együtt sem volt keret a DUST 514 fejlesztésére.

Valószínűleg ezért bocsátott ki 2012 nyarán 20 millió dollár értékű kötvényt (200 címletet) a piacra. Ezek fix kamatozású, 5 éves kötvények voltak, amiket bármikor be lehetett váltani céges részesedésre (a részesedésre váltott kötvények teljes értéke 650,000 míg a teljes cég részvénye 9,415,452). A kötvények piacra dobása azt igényelte, hogy a cég financiális adatai szabadon elérhetőek legyenek, aminek a CCP eleget is tett és 2010-ig visszamenőleg elérhetőek voltak, egészen a 2013-as jelentésig.

Na de mi ebben a sok financiális kötvény mambo-jamboban az érdekes?

Azt gondolnánk, hogy a céget lassan fenyegeti a 2016-os törlesztés, ám az utolsó kölcsöntáblázatukból az derül ki, hogy a kölcsön összegéhez 2014 óta nem nyúltak.
3_1.png

A másik nagy vészjel, a kötvények 5 éves futamideje is megszűnt, hiszen azt felvásárolták és beváltották részesedéssé. (amivel megspóroltak csaknem 5 millió dollárnyi kamat kifizetést)
Mi állhat az egész mögött? Sok cég akkor veszi vissza a részvényeit ha eladásra készíti elő, így a játékosok theorycraft-jai sokszor ide vezetnek. (gondoljunk csak a Microsoft által felvásárolt Minecraftot fejlesztő Mojangra, vagy a Sony Online Entertainment eladására, vagy akár csak a Facebook által felvásárolt Oculus Rift-re).

A nagy kérdés az az, hogy honnan volt a CCP-nek több mint 20 millió dollárnyi liquid tőkéje a kötvények kifizetéséhez? Valószínűleg nem volt. Ha a kötvényeket egy szervezet vásárolta fel és váltotta be céges részesedéssé, akkor a szervezet válhatott a 4. legnagyobb részvényessé a cégnél, rögtön a céget alapító Sigurd Haroarson után, megelezőve a 4. helyen lévő CEO-t, Hilmar Veigar Pétursson-t. Mint kiderült a felvásárló valóban egy befektető cég, a General Catalyst Partner.

Miért fektetne csaknem 20 millió dollárnyi tőkét egy szervezet egy olyan fejlesztőcégbe, aminek a vezérhajója egy kemény rétegjáték?

A magyarázat egyszerű: virtual reality. Az Oculus Rift-re nagyon sok űrhajós szimulátort fejesztenek (gondoljunk csak a crowfunded Star Citizen-re). A legutóbbi EVE Online FanFest-en a cég nem csak az EVE Online-t vitte és a Dust 514-et, hanem a VR Labs group-ot, valamint az EVE: Valkyrie-t is. A Valkyrie-t tesztelt játékosok teljesen el voltak söpörve az élménytől, olyanok is el voltak hűlve, akik tesztelték Oculussal a 83 millió dollárból készülő Star Citizent, pedig a Valkyrie-ben biztos nincs ennyi tőke.
http://www.polygon.com/2015/3/19/8257163/eve-valkyrie-fanfest-ccp-virtual-reality

A VR Labs helyszínéről nem lehetett elzavarni az embereket, annyira meg voltak őrülve a látottaktól.
http://www.pcworld.com/article/2899503/ccps-vr-labs-has-mashed-oculus-rift-and-kinect-into-a-multiplayer-vr-frankenstein.html

Egy játékos megemlítette, hogy mindenkivel, aki játszott, kérdőívet töltöttek ki, és a 18 évet market research-ben dolgozó játékos nagyon kíváncsi volt, mire fogják használni az összegyűlt információt.
Sokaknak furcsa volt a VR Lab group, hiszen semmi köze nem volt az EVE Online-hoz. A magyarázat az lehetett, hogy ez nem is inkább a nagyközönségnek szólt, hanem a nagyközönség reakcióit figyelő, befektetőknek dolgozó piackutatóknak. A FanFest március 19-21-ig tartott, és 27-én bejelentette a részvények visszavásárlását. Véletlen egybeesés? Nem hinném…

A CCP új CFO-ja (Chief Financial Officer) azt a célt tűzte ki maga elé nagyképűen amikor megkapta a pozíciót, hogy rendbe rakja a cég financiális részlegét, akkor sokan csak nagy szavaknak vélték a kölcsönökkel és piacra dobott részvényekkel sújtott állapotban. Ehhez képest 2014 óta nem nyúltak a felvett kölcsönhöz, visszavásárolták a kötvényeiket és új befektetőket sikerült a CCP VR Labs csoportja mögé állítani. Az, hogy most már nem publikusak a cég financiális adatai, és nem kell a játékosok vészjósló gazdasági elemzéseitől rettegni, valószínűleg csak hab a tortán.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://trikorder.blog.hu/api/trackback/id/tr147533766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható. Szóval így lopjál innen, okéka-rakéta?
Trikorder - 2015