Idén eddig két posztban foglalkoztam azzal, hogy milyen változások figyelhetőek meg a Microsoft környékén, az egyikben elsősorban arra koncentráltam, hogy milyen utat járt be a cég az Xbox One-nal (illetve, hogy hogyan kerültek újra a gémerek a cég látóterébe), a másikban pedig a Windows 10 új funkcióit mutattam be. Ezúttal azonban elsősorban azt kívánom megvizsgálni, hogy az október hatodikai Windows 10 devices event alatt bemutatott újdonságok mit jelentenek a cégnek és a technika világának.
A Surface a csúcsra tör
Ami a legélesebben kitűnik az az, hogy a Microsoft végre elkezdett úgy viselkedni, ahogy az egy ekkora cégtől várható lenne. A Surface Pro 3-mal a már tavaly bemutatták az egyik legjobb tabletet, amivel a cég egy olyan terméket tett le az asztalra, amit még az Apple és a Google mérnökeit is megihlette (lásd: iPad Pro és Pixel C), a Surface Pro 4 pedig köröket ver a konkurensek idén bejelentett gépeire. Ami azonban a legfontosabb, hogy a Microsoftnak nem célja, hogy a Surface Pro legyen az egyetlen megoldás, a hangsúly sokkal inkább azon van, hogy kijelöljék az iparágnak a sztenderdeket, és hogy legyen egy olyan termékük, ami a tiszta Microsoft és a tiszta Windows élményt nyújtja (ebben egyébként a Google taktikáját használta, akik hasonló céllal hozták létre a Nexus vonalat).
A Surface Pro 4 azonban csak a jéghegy csúcsa volt, a kötelező újítás és a jelentősége eltörpül a Surface Book mögött, amiben a Microsoft megalkotta az egyik legtökéletesebb laptopot. Sok cég kísérletezett már a a tablet-notebook hibridekkel és egyre több figyelemre érdemes megoldás született, azonban az eddig látottak alapján egyik sem közelíti meg a Surface Bookot (persze majd a megjelenés utáni tesztek ezt a képet árnyalni fogják). Ezzel a termékkel sikerült olyat letenniük az asztalra, ami a szaksajtót is meglepte, ez pedig az utóbbi években csak ritkán sikerült nekik (vagy bárki másnak az iparágban).
Lumia, a csendes újítás
Nem a Surface-ek terén hozott újításokat a cég: a Lumia vonal is három új tagot kapott, amik közül a két drágábbikra fektették a hangsúlyt a bemutatón. Az igazi meglepetések itt elmaradtak, a középpontba ugyanis a már bejelentett funkciók kerültek, mind közül pedig a legizgalmasabb újítás a Continuum mód, aminek hála egy külön megvásárolható hub segítségével szinte teljes értékű számítógéppé alakíthatjuk a telefonunkat. A bemutatóban többek között az Outlook és az Office működését prezentálták élőben. A Surface Pro 3-at tavaly azzal marketingelték, hogy egy olyan tablet, ami képes kiváltani a laptopodat és most, egy évvel később, bemutatták azokat a telefonokat, amik képesek kiváltani az asztali gépünket. Persze ez a funkció (kezdetben) csak a felső kategóriás Lumia készülékekben lesz elérhető (ha minden igaz, akkor még az előző generáció felső kategóriás termékeire sem érkezik), ami részben érthető, hiszen egyedi hardveres szükségletei vannak a módnak (különösen a hűtés az, amit a bemutatón kiemeltek).
Élj egészségesen
Az előbbiektől kicsit eltérő termékkategóriába esik Microsoft Band 2, ami a Microsoft saját aktivitásmérője. Az első Band egy érdekes termék volt, bár lenyűgözően sok szenzort pakoltak bele, sajnos a dizájnja (és korlátozott árusítása) miatt nem lehetett igazán sikeres. A új Band 2 éppen ezért elsősorban a dizájn területén újított, sokkal vékonyabb lett, illetve a kijelzője is ívelt, így jobban illeszkedik az ember karjára. A konkurenciánál több szenzorra felszerelve a Bandnek minden esélye megvan arra, hogy az egyik legjobb aktivitásmérő legyen, ráadásul a Microsoft nem próbálja meg egyetlen platformhoz kötni a felhasználókat, arról nem is beszélve, hogy ellentétben sok más fitneszközpontú kiegészítővel, a Band több külsős szolgáltatással is együttműködik, ráadásul - az okosórákhoz hasonlóan - appokat is le lehet tölteni rá.
A lényeg a produktivitás
Az új termékek szinte kivétel nélkül azt példázzák, hogy a Microsoft platformjai és szolgáltatásai (Windows, Office stb.) mire lehetnek képesek a megfelelő emberek kezében, és ez az üzenet az, amit a cég közvetíteni akar. Statya Nadella a bemutató végén azt mondta, hogy a készülékek és az eszközök végeredményben nem számítanak, az számít, hogy ki ül előttük, ki és hogyan használja fel őket. Ebben az irányba mutat az is, hogy a különböző szolgáltatások (Office, Skype, Onedrive) megjelentek más platformokon is, nagyon helyesen felismerték például, hogy a Lumia család nem fogja megszorongatni az Androidot, ezért elkezdtek arra gyúrni, hogy a lehető legjobb Microsoft élményt nyújtsák az Apple termékein és az androidos operációs rendszereken is (ennek legjobb példája a Microsoft Band, ami annak ellenére, hogy a Microsoft saját hardvere, mindhárom rendszerrel együttműködik, sőt számtalan céggel kötöttek megállapodást, hogy a szolgáltatásaikat elérhetővé tegyék a Bandet használóknak). Ez a taktika annyira sikeres, hogy ma már a Samsung is előtelepített Office-t rak a telefonjaira, sőt az Apple éves keynote-ján demózták a szoftvercsomagot.
A Microsoft stratégiáját jelenleg két alapvető építőelemre lehet lebontani. Az egyik a törekvés arra, hogy a lehető legtöbb készüléken (nem véletlen, hogy az utóbbi időben szinte csak alsó kategóriás Lumia telefonok érkeztek) és platformon jelen legyenek, hogy minél több emberhez jussanak el a szolgáltatásaik. A másik pedig az, hogy a saját hardvereikkel iparági sztenderdeket teremtsenek és megmutassák a lehetőségeket, amik a termékeikben rejlenek, ezzel ösztönözve mind a gyártókat, mind a felhasználókat a kísérletezésre.