A Star Citizen dráma

2015. október 26. - Padrepapp

Részletes összefoglalás a Star Citizen körül kavargó viharról

A Star Citizen a valaha volt legsikeresebb crowdfunded játék (93 millió $) (a 2014-ben gyűjtött adományok meghaladják az összes Kickstarteren lévő video játék projekt teljes összegét). Még 2012-ben indult Kickstarteren, ahol Chris Roberts a Wing Commander sorozat és a Freelancer szellemi atyja felvázolta, hogy hollywoodi mellékvágánya után ismét belevágna az űrszimulátorok világába. A korábbi játékainak sikereire emlékezve, a játékipar által azóta elfeledett űrszimulátor játéktípust nagy lelkesedéssel fogadta a gamer társadalom, és igen hamar összegyűlt a kitűzött 500 ezer dollár. Emellett saját honlapján több mint 1 millió dollárt gyűjtött össze.

A cikk tele lesz linkekkel, ahol bővebben olvashattok az éppen tárgyalt dolgokról. Érdemes őket legalább átnézni, de szerintem akár végigolvasni is, főleg a jogászok oda-vissza levelezését.

Az alapok:

Ha valaki nem nagyon követte, mi történt 2012 óta: 

Az alap elgondolás (vision1.0) egy 30 küldetésből álló single player kampányt (Squadron 42) és egy dogfighting modult tartalmazott (Arena Commander). Mivel az alaphoz szükséges pénzt 5 nap alatt összeszedték, a Kickstarterre jellemző stretch goal-okat tűztek ki. (Azaz elérve egy bizonyos összeget, további fejlesztéseket ígérnek a projekthez.)
A siker nem hagyott alább, és 1 nappal később már el is érték a 2 millió dollárt, amiért cserébe folyamatos tájékoztatást ígértek a játék fejlesztéséről, és egy új repülhető hajót a játékba. A Kickstarter kampány végén további fejlesztéseket ígértek az adományokért, és a finanszírozás éveken keresztül nőtt a hivatalos honlapon.

Itt láthatunk egy timeline-t a fejlesztésről.
Itt pedig a fejlesztéseket, amit az adományokért ígértek.

Amint azt láthatjuk, 65 millió dollárnál volt az utolsó fejlesztési ígéret. Ekkorra a játék már sokkal többet ígért az alap single player és dogfighting modul mellett: 100 csillagrendszer, rengeteg hajó, motion capture animációk, nyelvészek által létrehozott alien nyelvek és még lehetne sorolni.

De ami a legmeglepőbb, hogy ígértek egy FPS modult, valamint egy Persistent Universe (PU) részt is a játékba, ami azt jelenti, hogy futkározhatunk egy állomáson, beugorhatunk barátainkkal egy hajóba, elmehetünk egy másik állomásra, ott kiszállhatunk és játszhatunk tovább FPS-ben. És emellé még egy moddolható multiplayer modult is.

A fejlesztők további adományokat gyűjtöttek azzal, hogy a játékosok concept hajókat vehettek, amit majd a játék megjelenésekkor megkapnak. Ezen hajók ára pár tucat dollártól egészen több száz dollárra rúghat, az elérhető legdrágább csomag, amely minden hajót tartalmaz pedig 19000 dollár (!!!).

Sok kritika éri a fejlesztőket, hogy miért "adnak el" nem létező hajókat, egy játékhoz, ami még nem is létezik. A hajókról általában egy-két concept art létezik és semmi több.

White Knights vs Black Knights & Derek Smart

A játék hihetetlen fanatizmust váltott ki és kialakult egy széles réteg, aki nem tűr meg semmilyen kritikát a játékkal szemben. Ebből adódik a hivatalos fórumon tapasztalható fura állapot, hogy aki kicsit is ingerülten közli a kiadott alpha verziókkal szembeni kritikáját, azt lehet, hogy napokra, vagy akár végleg bannolják a fórumról.

A játéknak 2014 novemberében kellett volna megjelennie, ám a kiterjedt vision2.0 miatt nyílván nem tudták tartani a határidőt, habár még 2014 nyarán nagyon optimistán nyilatkoztak a 2014-es megjelenésről. A játékból csupán az Arena Commander jelent meg 2 mappel, megjelent egy Social Modul amiben a hangárunkban mászkálhatunk, és megnézhetjük az általunk birtokolt hajókat.

2015 júliusában lépett a képbe Derek Smart, aki szintén űrszimulátorokat fejleszt karrierje kezdete óta. Blogbejegyzésében egy felvezetőt kapunk a SpaceSim fejlesztés hátteréről, bemutat pár régi játékot, saját  és Chris Roberts projektjeit, valamint a Frontier Developments sikeresen crowdfundolt és azóta megjelent Elite: Dangerous űrszimulátorát.

Ezután elmondta aggályait a Star Citizennel kapcsolatban. Összeszedte, hogy mit ígértek a fejlesztők:

  • részletgazdag Persistent Universe, 100 csillagrendszerrel
  • dinamikus gazdaság több millió entitással
  • newtoni fizika
  • űrszimulátor
  • kereskedés
  • felfedezés
  • hajó fejlesztések (meghajtók, fegyverek stb.) és testreszabás
  • multi-crew hajók, azaz a barátaid beállhatnak legénységnek (lőtornyok vezérléséhez például)
  • bányászat, nyers anyagok gyárban való feldolgozása
  • hajókban zajló FPS
  • űrállomásokon zajló FPS
  • bolygófelszíni FPS
  • karrieralapú fejlődés statisztikákkal
  • single player és Co-op mód a Squadron 42-höz
  • multiplayer (Star Citizen)

Hangsúlyozta kételyeit a CryEngine-nel kapcsolatban, hogy képes lesz a PU-t ellátni, hiszen még senki nem használta erre a motort, és nem is igazán MMO engine-ként tartják számon. Ajánlja, hogy vessünk egy pillantást milyen játékokat csináltak eddig ezzel az engine-el. Majd felvázolta, hogy eddig ebből mit tudtak megcsinálni az elmúlt 3 évben:

  • hangár
  • Arena Commander 8v8 mapokkal, ami nehezen kezel 16 játékost, és vannak problémák vele

és hogy szerinte mire elég az akkor 85 millió dollár összegyűjtött pénz.

Szerinte a játék vision 2.0 verzióját nem tudják megcsinálni 85 millió dollárból, és vitatja, hogy egyáltalán lehetséges-e a jelenlegi technológiával megvalósítani. Felhívja a figyelmet, hogy ha bebukik a játék, az milyen következményekkel fog járni a játékpiacra, és a közösségi finanszírozás kultúrájára.

A dolgok elfajulása

Érdekes olvasmány. Persze sok olyasmi van, amiben én nem tudok dönteni, higgyek-e Smartnak vagy sem, mivel nem értek hozzá, de a felvetett problémák érdekesek, és kíváncsian vártam, hogy reagál a Cloud Imperium Games (továbbiakban: CIG) egy ilyen részletes kritikára.

És itt lepődtem meg, és kezdtem azt érezni, hogy valami baj lehet a háttérben, nem amiatt, amit Derek Smart mondott, hanem amiatt, ahogy Chris Roberts és a CIG reagált. Azonnal megszüntették Derek Smart accountját, és az általa adományozott összeget visszaküldték neki, arra hivatkozva, hogy blogbejegyzésében arra használta a Star Citizent, hogy saját játékait reklámozza. Hozzá kell tenni, hogy tényleg sokat hivatkozik saját játékaira, de megemlíti az Elite Dangerous-t is valamint Chris Roberts korábbi játékait is.

Úgyhogy az intelligensen felvetett kérdésekre adott válaszok helyett az egész átment személyeskedésbe és elfajultak a dolgok.

Chris Roberts és a CIG kommunikációja

Azóta több új blogbejegyzést is írt Derek Smart, ahol persze ő is átment személyeskedésbe, és a játék kritikája mellett elkezdte kritizálni Chris Roberts döntéseit is.

Például, hogy kinevezte egy 90 millió dolláros projekt Marketing Igazgatójának Sandi Gardinert, úgy, hogy a modell-színész múlttal rendelkező hölgynek semmilyen korábbi tapasztalata nincs ezen a téren. Jöttek a pletykák, hogy Sandi tulajdonképpen CR felesége, amit nyíltan tagadtak, és a játék fórumán sem tűrték meg a pletykákat.

További nepotizmussal vádolják CR-t, mivel öccse is dolgozik a játékon; az egyik stúdiót vezeti. Szerintem ezzel nincs probléma, hiszen Erin Roberts azért rendelkezik hozzá háttértudással.

Aztán persze egyből ment Sandi Gardiner LinkedIn profiljának átvizsgálása, amink köszönhetően a korábbi félelmek bebizonyosodtak, valóban nem sok tapasztalattal rendelkezett. Erre az volt Sandi reakciója, hogy törölte magát az oldalról.

Aztán Sandi Gardiner úgy írta alá az emailjeit, hogy azon feltüntette a végzettségét, és amikor emberek azt mondták, hogy ez bullshit, ahelyett, hogy Sandi Gardiner csinált volna pár fotót a diplomájáról, valami levelezést töltött fel egy egyetemi tanárral.
Nem értem ez mire jó, mármint, ha valaki kéri a fizikus diplomámat, hazamegyek kattintok egy képet és feltöltöm. Vita lezárva. Azzal, hogy kerülgetik a témát, nem válaszolnak a kérdésekre, eltitkolják a tényt, hogy Sandi Gardiner Chris Roberts felesége, csak rontanak a helyzeten, mert azt az érzést kelti, hogy tényleg bajok vannak a játék körül, miközben lehet, hogy minden a legnagyobb rendben van.

Szerintem Derek Smart blogposztjára nem bannal kellett volna válaszolni, hanem megmutatni, hogy nézzétek, így állunk. Ennyi pénzünk van még, itt egy development timeline, hogy körülbelül hogyan tervezzük a jövőt. A shitstorm-ot a CIG kezdte.

A követelés

Derek Smart és ügyvédei írtak egy levelet, amin felsorolta vádait CR-el és a CIG-el szemben, melyben ismerteti, hogy miért tartja megalapozottnak azt a 3 kérést amit a levél végén felvet:

  • A backerek által gyűjtött pénz teljes törvényszéki elszámolása, melynek költségeit Derek Smart állja
  • Egy meghatározott megjelenési dátum a játékhoz (vision 2.0)
  • Minden backernek, aki kéri, visszafizetési garancia

És erre ismét személyeskedéssel reagál a CIG társtulajdonosa és ügyvédje, Ortwin Freyermuth.
Derek Smart és ügyvédjei által írt válaszleveléből jól látszik, hogy Ortwin Freyermuth kissé esetlenül bánik a joggal.

Aztán jött az Escapist Magazine cikke a Star Citizenről, ahol további nagyon durva dolgokkal vádolják Chris Roberts-et, Sandi Gardiner-t és a CIG-t, ott dolgozó emberek forrásaira hivatkozva.

Habár Chris Roberts nagyon jól reagál a cikkre (reakciójával ki is egészítik írásukat), másnap a CIG ismét vádaskodik, személyeskedik, perrel fenyegetőzik, etikátlansággal vádolja az internetes magazint, ám az Escapist nem hátrál meg.

Ezen blogbejegyzés írásakkor az utolsó Derek Smart blogbejegyzés: Star Citizen The Endgame, melyben a Star Citizen bukásást vészjósolja.
Derek Smart kapott egy "cease and desist" levelet Ortwin Freyermuth-tól, amiben zaklatással, rágalmazással, "stalking"-al vádolják, valamint felszólítják, hogy ha nem hagyja abba az ilyen jellegű internetes publikációit, polgári perbe fogják.

Derek Smart ügyvédei lazán söprik el a vádakat. Ismét látszik, hogy Ortwin Freyermuth szórakoztatóipari jogi hátterével nem mozog otthonosan a polgári jogban.

Citizen Con 2015

Aztán jött a CitCon, ami nagy lehetőség volt a CIG-nek, hogy megmutassák mit is tud az SC, hogy állnak a fejlesztéssel, eloszlassák a pletykákat. Derek Smart megpróbálta előre megjósolni, mi lesz. És nagyjából igaza is lett. Azóta Derek Smart írt egy kommentet, szerinte hogyan valósítható meg az SC.

Személyes vélemény, tanulság?

Nem tudok állást foglalni, hogy Derek Smart-nak igaza van-e, és aggódnunk kell-e, hogy valaha is elkészül-e az ígért vision 2.0 Star Citizen (egy harmadik SpaceSim Developer véleménye a technikai nehézségekről). Annyira nem is érdekel, hogy elkészül-e maga a játék, nem az én stílusom a space-sim-FPS, viszont a helyzet mindenképp érdekes.

Ami számomra meglepő, hogy milyen rosszul kommunikál a CIG, Sandi Gardiner, Chris Roberts, de még a fejlesztő cég ügyvédje Ortwin Freyermuth is. Ez a legveszélyesebb dolog az egészben. Itt egy nagyon kemény, határozott, megállíthatatlan dömper (troll?) Derek Smart, és ahelyett, hogy megmutatnák, hogy hogyan is állnak, és érvekkel alátámasztanák, hogy miért is fog létrejönni ez a játék, átmennek személyeskedésbe, alaptalanul vádaskodnak, ezzel jogi előnyt adva Derek Smart ügyvédeinek, megfenyegetnek egy online gamer magazint, rejtegetik a tényt, hogy Sandi Gardiner Chris Roberts felesége, és hogy milyen végzettsége van, sunyi módon megváltoztatják a Terms of Service-t, aztán mindenkit becsábítottak az alpha-ra, hogy azok akik a régi ToS-t írták alá elfogadják az újat is, stb.

Mindeközben, lehet a világ egyik legsikeresebb és legjobb játékán dolgoznak. De ez a sok félrekommunikáció azt az érzést kelti bennem is, hogy valami baj van, és tényleg van rejtegetnivalójuk.

Én remélem, csak iszonyatosan amatőr kommunikációról van szó, és hogy 2016-ban piacra dobják az SC vision 2.0-át, mert több csúszás már tényleg nem lenne ildomos. Akkor majd Derek Smart bocsánatot kér, ahogy ezt ki is fejtette, hogy ha megjelentetik a játékot, úgy ahogy ígérték, akkor neki semmi baja nem lesz azzal, hogy elnézést kérjen. (Persze ettől függetlenül, gondolom a civil pereket végigviszi, és ez rendjén is van).

Szóval szerintem senki ne döntsön vakon. Minden kommentben reflektálódik, hogy senki sem azzal foglalkozik, amit Derek Smart mond, hanem azzal, hogy ki is az a Derek Smart, miközben ez egyáltalán nem releváns, csak amit mond.

Megjelent a játék 2014-ben ahogy ígérték?
Nem, és 2015-ben sem fog valószínűleg.

Letettek annyi dolgot az asztalra ami biztató?
Arena Commander és Social modul és egy map. Szerintem nem.

CitCon-on eloszlatták a kételyeinket?
Egy 20 perces demó, pár trailer és egy map. Szerintem nem.

Ettől függetlenül, lehet, hogy jól állnak, nem értek a játékfejlesztéshez.

Viszont aki addig szeretne valami jó űrhajós játékkal játszani, annak azt ajánlom, az alap 45 dolláros támogatáson felül már ne költsön több száz dolláros concept art-ra a nem létező Star Citizen-hez, inkább vegye meg:

A sikeresen crowdfundolt és működő Elite: Dangerous-t.
Vagy fizessen elő pár hónap EVE Online-ra.

A bejegyzés trackback címe:

https://trikorder.blog.hu/api/trackback/id/tr827987175

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drout 2015.10.26. 10:15:33

Elolvastam és örülök, hogy az Elite-et támogattam Kickstarteren és nem az SC-t

Malibutomi 2015.10.26. 10:51:27

Az a baj, hogy ahhoz kepest hogy nem akarsz allast foglalni, boduletesen egyoldalu az iras. Ordit belole a tajekozatlansag, es az elfogultsag. Hogy csak egyet emlitsek a legeslegdragabb megveheto csomag 3 felkialtojeles kiemelese...az kimaradt, hogy 45$ a legkisebb csomag, amiert mar most hozzaferhet mindenhez aki megveszi, a vegen pedig kap 2!!! teljes jatekot erte (SQ42, Star Citizen).
Vagy a "sunyi módon megváltoztatják a Terms of Service-t" mondat...igaz az eredeti TOS-ban nem is volt benne hogy valaki kaphat refundot, az ujban pedig benne van, hogy aki akar kaphat...de valoban nagyon sunyi huzas volt. Egyebkent minden ceg valtoztatja a TOS-t akar evente tobbszor is.

Ahogy irod nem azzal kell foglalkozni ki az a Derek Smart, hanem azzal amit mond, megis jo ha tudnak az olvasok egyet-smast rola:
Eloszor is Derek Smart egy totalisan megbizhatatlan idiota, aki ismeri a tortenetet, az semmit nem ad a szavara. Amirol hires:
- Borzalmas bugos jatekokat ad ki
- Aki negativan beszel a jatekarol azt sajat forumarol bannolja, mas forumokon alpari modon anyazik, perrel fenyegetozik
- A sajat jateka a Line of Defense 209 ota fejlesztes alatt all, es egy borzalmas bughalom, sehol nincs a Star Citizen mostani allapotahoz sem stabilitasban sem minosegben, 2011 lett volna az elso megjelenes azota halogatja. Erdemes youtube-on rakeresni par Line of Defense review-ra...borzalom.
- Internetes flamewarokrol hiresult el az ember, eleg rakeresni a nevere.
- Eloszor az Elite Dangerousra mondta hogy sosem fog megjelenni, mikor az megjelent a Descent Undergroundra, most hogy az is Steamen van elovette a Star Citizent. Magyarul minden jatekot betamad ami konkurencia lenne az o koholmanyanak. www.reddit.com/r/DerekSmart/comments/3pwqic/twitter_journey_20122015_some_hilarious_ds_0/
- Ha utana nez valaki Dereknek nagyon hamar kiderul, hogy egy elfelejtett senki, aki igy akar visszakerulni a koztudatba.
Ennyit Smartrol, aki ezek utan ad a velemenyere annak egeszsegere.

A Star Citizennel kapcsolatban:
Sok embert az zavar meg, hogy egy normal fejlesztesu jateknal nem is hallunk semmit rola kb 1 evvel a megjelenes elottig, mikormar szinte kesz van, igy nam latunk bele a fejlesztesbe, a design valtozasokba stb. A Star Citizennel ez nem igy van az elejeteol latni hogy formalodik a jatek, ez sok emberben azt veti fel hogy hu megint valtoztattak valamit, elvetettek a regit, ez rossz, sosem keszul el.
A fejlesztesi ido: Igen 2014-re igerte Roberts a jatekot, de akkor meg kisebb lepteku volt a beharangozott projekt. Viszont amik azota belekerultek sem utolag hozzacsapott dolgok, pl az FPS jatekmod, hanem elore be voltak tervezve, de csak arra az esetre ha megvan hozza a megfelelo anyagi forras.
Osszehasonlitaskepp nehany nagyobb jatek fejlesztesi ideje:
abload.de/img/gamedevtimesyoz75.jpg
Egy MMO fejlesztesi ideje minimum 4-5 ev, a Star Citizen a 3 evevel meg nagyon is benne van az atlagos fejlesztesi idoben.

Anyagiak: A CIG egy magan ceg, igy nem kotelezheto az anayagi allapotanak a bemutatasara, bolondok is lennenek. Meg lehet probalni barmely cegtol ilyet kerni, hulyenek nezik az embert.
Eleg-e a beerkezett osszeg a jatek elkeszitesere:
Eloszor is, a CIG-nek nem csak a tamogatasokbol van penze hanem egyeb forrasaik is vannak (AMD promocios deal, Saitek botkormany deal), hogy a 90millio csekely kamatait ne is emlitsem.
Masodszor a tamogatas nem allt meg, tehat ha kellene is 120millio dollar (ha jol emlekszem Smart ennyit mondott) az elkesziteshez, mire a jatek megjelenik ezt elerhetik siman.

Meg egy dolog a Star Citizen modulok csuszasa:
A CIG mar joideje kb 70%-ban az SQ42-re oszpontosit, mert ez fog eloszor megjelenni ez is volt az eredeti terv, az ehhez valo hajok, rendszerek stb keszulnek elsokent. Azonban mivel ez az egyjatekos mod lesz, tortenettel ebbol nem mutatnak csak kis betekinteseket, hisz hulyeseg lenne elore leloni mindent benne.
Az Arena Commander, Social module, es az FPS modul, amit mostmar belefesultek a 2.0-ba arra szolgal hogy teszteljek a jatekmechanikakat, nem kell oket tovabb fejleszteni. A 2.0-ban erkezik mindezek osszefesulese, vagyis urcsata, fps mod, tobbjatekos hajok stb. Ez lesz az MMO resz elso tesztje. Az hogy a hatteraben kozben a grafikusok keszitik a bolygokat hajokat nem fugg ossze a jatekmechanika keszulesevel. Ha ez utobbi osszeallt (2.0), onnantol csak pakolni kell a jatekba a mar elkeszult asseteket.

Roviden osszefoglalva: altalaban azok kritizaljak a Star Citizent, akik 1-2 cikk elolvasa utan allast foglalnak ugy hogy teljesen tajekozatlanok a temaban.
Az ilyen cikkek pedig rengeteget kart okoznak.

torzon borz 2015.10.26. 11:12:15

" ne vegyen több száz dolláros concept art-okat"

Sure, vegye meg az alap 45 dodós csomagot, így is megkapja mind a két játékot. Ja, hogy ez kimaradt a cikkből ....

Padrepapp 2015.10.26. 11:22:40

@Dr.out:
@Malibutomi:

Köszi hogy végig olvastátok!

Én tisztában vagyok vele, hogy minden cég változtat ToS-t, de az eredetiben a megjelenés után 12 hónappal lehetett refundot kérni (igen benne volt). A következőben pedig 18 hónappal. Számomra ez egy igen nagy változtatása a ToS-nek, mert a ToS által sejtett 2015 Novemberi megjelenést (12 hónap csúszáss 2014 nov után) kitolják 6 hónappal. Aztán hirdetnek egy alfát mindenkinek, amibe belépve mindenki aláírja az új ToS-t. De persze aki aláírja, az elvileg elfogadja, de hát ki olvas ToS-eket? Nekem ez sunyi.

Ez amúgy jó hír, mert ez azt jelenti, hogy fél év múlva kidobják az SQ42-t, ettől függetlenül, szerintem a rossz kommunikáció újabb példája.

Fejlesztési idő: Teljesen igazad van. Itt sem azzal van a baj, hogy nem készült el a játék, hanem azzal, hogy 2014 júliusában még novemberi megjelenésről beszéltek (lásd link), mikor nagyon jól tudták, hogy nem fog megjelenni. Neked ez nem fura? Ha én támogattam volna a játékot, és azt mondaná CR 2014 nyarán, hogy :
"Nem lesz 2014 novemberi megjelenés, és a ToS-ben lévő 12 hónap csúszást sem tudjuk tartani, szeretnénk kitolni 6 hónappal, és reméljük mindenki támogat ebben."
eszembe sem jutna a refundot kérni, hanem azt mondtam volna, igen ez egy komplex játék, még kell nekik idő hogy befejezzék. De ehelyett azt mondják megjelenik, aztán kidobnak alfákat, aztán belemennek a DS háborúba, aztán ToS változtatás. Nekem ez nem szimpatikus.

Derek Smart-ról meg annyit, hogy: Én azért mondom, hogy mindegy, hogy ki ő, mert nem számít. Van egy cikk ami nagy port kavart (első DS blogposzt) és szerintem erre rosszul reagált a CIG. Engem nem érdekel, hogy DS játékfejlesztő, mérnök, orvos, vasutas, bárpultos, technikus, munkanélküli vagy egy papagáj, írt egy értelmes blogposztot, és szerintem arra lehetett volna érdemben reagálni, erre a nagymúltú troll-t elkezdték feedelni. Benne is van a cikkemben, hogy utána DS is átment személyeskedésbe, de szerintem az első posztjával semmi gond nem volt.

Rosszul látod, hogy nem akarok állást foglalni. Mindenre reagáltam a saját véleményem szerint. Sokszor elhangzik a cikkben a "szerintem" szó, és a cikk végén egyértelműen állást is foglalok.
Ahogy írtad, sokan elolvasnak egy-két cikket és az alapján ítélnek. Pont ezért próbáltam összeszedni a teljes képet, mert a magyar sajtóban sehol nincs összeollózva. Ettől függetlenül még leírom a véleményem, mert ha csak bedobálom a linkeket, és azt írom olvassátok el és döntsétek el, akkor az nem lenne cikk =). Pont azért linkeltem be mindig azt amiről beszélek, hogy az emberek el tudják olvasni, és maguknak levonni a következtetést.

Én szurkolok a CIG-nek, de ettől függetlenül szerintem nagyon rosszul kommunikálnak, és ezzel sokat ártanak maguknak, mert a kommunikációjukkal segítik DS táborának építését.

magnificat 2015.10.26. 11:29:26

Már a cím megalapozza sajnos a cikk szintjét.

Írtam volna egy hosszas írást, de ekkor megláttam ezt:
"miközben ez egyáltalán nem releváns, csak amit mond."

Ez egy olyan szintű butaság, aminél rájöttem, felesleges itt a szájtépés. Ez alapján az állítás alapján éppúgy lenne releváns anyám véleménye, elvégre nem az a releváns ki mondja, hanem hogy mit.

Szóval azért csak érdemes megnézni DS előéletét, hogy az elmúlt évtizedekben mit tett le az asztalra (igen, főként trollkodást, csapnivaló játékokat, buktákat és perrel fenyegetést). És érdemes megnézni miért is teszi ezt: egész egyszerűen a bulvársajtó jobban figyel a trollkodásokra és a "drámákra", legyen az bármilyen megalapozatlan is. Ezt pedig az olyan írások is erősítik mint a fenti.

Én több kickstarteres játékba fektettem be (kb tucatnyiba), az Elite-be is (mégha amúgy kb 10 órányi játék után el sem indítottam többet mert untatott). Tisztában vagyok a kockázattal, amivel a támogatás jár. Viszont a Star Citizen éppen a lehetetlenre vállalkozik, olyan dolgokra, amiket mások megpróbálni sem mernek (vagy a kimutatások alapján nem éri meg, mert nincs rá vásárlótömeg, aztán mégis 93 milliónál járunk). Ilyen cél felé törve elbukni nem szégyen, ugyanakkor sok olyan dolog volt már a történelem során, amire azt mondták hogy lehetetlen, aztán mégis repülünk, voltunk az űrben, stb. Szóval a lehetetlen legyőzésén dolgozni sokkal inkább elismerésre méltó mint ezt a cikket összedobni alaposabb utánajárás nélkül. Addig is vegyétek az Elite Dangeroust, ott is ki kell adni 105 dolcsit az alapjátékért és az új kiegért (azoknak akik nem fizettek 100 eurót a season pass-os játékért)

Padrepapp 2015.10.26. 11:33:43

@magnificat: Lehet írás közben nem láttad, de válaszoltam az előző kommentemben, számomra miért nem számít ki DS.

magnificat 2015.10.26. 11:44:53

@Padrepapp: egy ideig írtam a hsz-t, ezért sem láttam hogy mit írtál előtte. Az hogy a CIG rosszul reagált le egy helyzetet, egy dolog, akkora a hype a játék körül, hogy lehet nem is lehetett volna jól lereagálni (ugye ezt még a microsoft vagy sony marketingseregének sem sikerül gyakran, nem tudom hogy miért is van felróva egy kisebb csapatnak). A CIG azon az állásponton van, hogy támadások úgyis érik bármit csinálnak, épp ezért a kiadott termék minőségét akarják hogy beszéljen helyettük. Őszintén, én mint aki eddig befizetett kb 250 dolcsit a játékba (fele hajóra, másik fele merchandise-ra, hogy kézzel fogható dolgokat is szerezzek, ha esetleg mégsem sikerülne nekik a projekt), örülök hogy a munka viszi el a fő energiát, nem pedig az, hogy minden támadásra reagáljanak és minden perbe belemenjenek. Mi mint a starcitizen.hu szerkesztői, hosszabb-rövidebb ideje követünk minden történést, és az sem véletlen hogy a nagyobb gamer site-ok (pcgamer és társai) sem foglalkoztak (vagy csak mérsékelten) ezzel az ággal, ugyanis ők is látták hogy azok a rágalmak, amiket DS megfogalmazott, javarészt 0 azaz nulla szilárd és prezentált bizonyítékon alapulnak. Mindenki (mi is) azon az állásponton vagyunk, hogy ha vannak kész és szilárd írásos cáfolhataltan bizonyítékai, álljon elő vele, de addig mindenki bocsásson meg, de nem adunk sokat egy bizonyítottan hazug és manipulatív ember szavára. Tehát arra nincs egyelőre cáfolhatatlan bizonyíték hogy az SC csődközelben állna, de arra van, hogy Derek Smart szanaszét trollkodik mindig mindent (már jóval a Star Citizen előtt is), ahelyett hogy egy jó játékot tenne le az asztalra. Kifizetődőbb számára celebnek lenni, mint játékfejlesztőnek, ilyen egyszerű.

torzon borz 2015.10.26. 11:49:03

@Padrepapp: Köszi, viszont még rengeteg további javításra lenne szükség.

Csak a végéről :
"CitCon-on eloszlatták a kételyeinket?
Egy előre felvett 20 perces demó, pár trailer és egy map. Szerintem nem."

Nem előre felvett demó volt, élőben már nyomták a gamescon-on ez pedig már önmagában meggyőző főleg, ha figyelembe veszed a CE korlátait ( elég megnézni annak a bizonyos egy darab map-nek a méretét, ennek csak a töredéke van az alap CE-ben, tehát elég komoly kódolás áll mögötte ).

Padrepapp 2015.10.26. 11:58:48

@magnificat: Igen, ahogy látod, én sem írtam a cikkben azokról a dolgokról amikre DS-nek nincs bizonyítéka. Például az, hogy a CIG csőd szélén van, az szerintem is hülyeség.

"Én remélem, csak iszonyatosan amatőr kommunikációról van szó"
"Szóval szerintem senki ne döntsön vakon."

Én azokat szedtem ki a belinkelt cikkekből, levelezésekből, amiket én látok problémának, és az a kommunikáció, hogy miért van felróva egy kisebb csapatnak?

Hát az emberek 90%-a szerintem nem tudja ki DS. De Chris Roberts-ék ismerték régről, tudták milyen, és sejthették volna, hogy az a reakció csak olaj lesz a tűzre, ahogy írtam, jobb lett volna ha inkább nem is reagálnak. Ha hallgatnak a
"Don't feed the troll!"
internetes közmondásra, akkor szerintem DS első blogbejegyzése egy 1-2 hetes hír lett volna, amit szépen mindenki elfelejt. De átment bulvár-ba, amit a CIG reakciója váltott ki DS-ből, ezzel iszonyatos nyomást helyezve a saját magára, Sandi-re, a fejlesztőkre, a backer-ekre.

magnificat 2015.10.26. 12:11:21

@Padrepapp: sokáig figyelmen kívül hagyták a rágalmakat, a támadás már nyár elején (sőt lehet még korábban) elkezdődött ds által. Csak amikor már 1-2 portál is lehozta, és ugye a fórumokon is látták ömleni a kérdéseket, reagálni kellett. DS alapvetően azzal jött, hogy ki akarja perelni a CIG-ből a pénzét, mert nem teljesítették az ígérteket, amikor a CIG visszaadta a pénzét (ahogy amúgy többeknek, akik normális indokot mondtak), jött azzal hogy ő márpedig nem is a pénzét akarta, és folytatta a többi szövegével. Továbbra is adott a tény, hogy sokan visszakapták a pénzüket, akik kérték. A kommunikációról meg megint csak annyit, hogy itt nem egy EA szintű jogi gépezet áll mellettük. Mégha nagyon nagyra is nőtt a cég, ettől függetlenül ez még nem egy megkeményedett pofájú franchise-tömeggyártó szörny mint az Ubisoft. Mindenki dolgozik a feladatán, és átkozott szarul tud esni ha folyamatosan rugdosnak közben olyanok, akiknek köze nincs az egészhez, csak hobbiból és jókedvükből teszik. Nincs mögöttük egy 20 fős jogász és egy 50 fős marketing sereg, aki intézzen minden kommunikációs és jogi hercehurcát. A kb 260-270 fő többsége a játékon dolgozik, ennek csak egy kisebb része az, akik a community-t felügyelik (ennyi emberre viszont oda is kell jópár ember azért), míg egyebekre (kommunikációs és jogi osztály) nem jut igazán ember. Ugyanakkor azért Ortwin Freyermuth-nak van 25 éves szórakoztatóiparral kapcsolatos jogászi háttere, tehát a szakértelme szerintem adott, ami a jogot illeti.

Padrepapp 2015.10.26. 12:13:10

@torzon borz: Kivettem az előre felvett részt. Én belinkeltem a videókat, és utána odaírtam, hogy engem nem győzött meg. Nem abban, hogy ezt a játékot nem lehet megvalósítani, hanem abban, hogy jól állnak ahhoz, hogy 2016-ban megjelenjenek. De ott a link, mindenki eldöntheti magának.

De nekem azzal sem lenne bajom, ha nem jelennek meg 2016-ban, de akkor miért nem mondják azt?

ha visszanézünk a 2014-es E3-ra, ezt állították (elnézést, hogy nem fordítom le)
– Arena Commander 2.0 (Multicrew) by the end of the year (2014).
– First Person Shooter module tentatively PAX Australia (Nov 2014).
– Planetside Module (after FPS module)
– Mini Persistent Universe (after Planetside module)
– Backer release of Persistent Universe (end of 2015)
– Full release of the game (mid 2016)

ha ehhez hozzáadjuk a 18 hónap ToS szerinti csúszást, amiből 12 eltelt, akkor a full release az 2018? Engem a videók abban erősítettek meg, hogy a full release még messze van.

torzon borz 2015.10.26. 12:17:16

@Padrepapp: "de akkor miért nem mondják azt?"
Mert ahogy Te is mondtad, és ebben igazad is van, baromi szar a kommunikációjuk.
Hozzátenném, hogy egy ideje már nem nagyon van konkrét időpont. Csak a hamarosan meg nemsokára. :D

Padrepapp 2015.10.26. 12:27:30

@magnificat: Hát igen, ettől függetlenül szerencsétlenül jött ki számukra. Az a baj, hogy azt látom, minden egyes DS-ra reagálásból rosszabbul jönnek ki. Egyre csak gyűlik a DS tábor (csak nézd meg a kommentek számát, az első blogposzt alatt 54 komment van, és minden blogposztnál mászik felfelé az utolsó 663 kommentes posztig. Kicsit olyan érzésem van, hogy egyre több fegyvert adnak DS kezébe, lásd "feed the troll". Az az érzésem minden egyes reakcióval többet ártanak maguknak. Én sem tudom mi lenne a szerencsés lépés, de ebből így nagyon nem jönnek ki jól.

A jognak sok területe van. A DS-el való levelezés az polgári jog, nem pedig szórakoztatóipari. Én nem értek a joghoz, de olvasva ezeket a leveleket, én úgy értelmezem, hogy DS jogászai ügyesebbek. De lehet nincs igazam, ha egy jogász olvasná, akinek van ismerete az államokbeli jogról, akkor teljesebb lenne a kép. Gondolkoztam, hogy megkérem egy nemzetközi jogász ismerősöm, hogy olvassa át a leveleket, de a háttér nélkül nehéz értelmezni, több tucat cikket meg nem szeretnék vele elolvastatni.

@torzon borz: Na ez az. De számomra a 2016 vége, 2017 az nem Soon™, max irónikusan =).

magnificat 2015.10.26. 12:28:39

@torzon borz: így van, pontosan ezért nem mondanak konkrét időpontot. A kezdetekben amikor határidőket állapítottak meg, még nem Gary Oldmannel, John Rhys-Davies-el, Mark Hamillal (és a többiekkel), illetve nem 3dlateral által készített arc-rigekkel tervezték az időpontokat. Ahogy nőtt a scope, úgy nő a munkaigény. Ráadásul kezdetektől fogva mondták, hogy az az egyik remek dolog abban hogy nincs felettük kiadó, hogy ha szembejön velük egy olyan technológia, ami tetszik nekik és hasznukra lenne, bele tudják tenni, nincs az a merev határidő ami amúgy lenne. Szerintem a 3lateral is ilyen dolog volt, illetve eredetileg szerintem csak sima mocapot terveztek, nem teljes performance capture-t. De ezt sorolhatnám akár az audio területen is, ahol áttértek teljes wwise-ra, vagy a durván átírt motorra, aminél biztosan nem ilyen szintű módosítást terveztek az első körben. A mostani local physics grid, 64 bites átírás, zóna rendszer, mind mind olyan dolgok, ami a scope növekedésével váltak kritikussá. Ezért is dolgozik már nekik a fél crytek amúgy.

magnificat 2015.10.26. 12:35:59

@Padrepapp: és azok a kommentek egy pár embertől fejlődnek fel, vagy sokszáz különálló ember adja? Csak mert ugye nem mindegy, itt is van kb 15 poszt, és négyen ha beszélgetünk. Illetve azt se felejtsd el, hogy az ilyen "doom topicok" maguk is szűrik a látogatókat, sokan jönnek csámcsogni és kárörvendeni (lásd millió más témában a topicokat), mi meg azért nem reagálunk már a huszadik cikkre is. Egy fokkal relevánsabb ilyen téren pl a star citizenes reddit, ott érdekes módon nincs világvége hangulat, pedig sokszoros mennyiségű ember jár oda is. Szóval el kell különíteni azt hogy pár emberről vagy tényleg tömegről van szó. ph-n is kitermeltünk lassan 35 ezer kommentet a témában, mégsem mondható százas nagyságrendűnek sem az ottani kommentelő társaság.

Malibutomi 2015.10.26. 12:37:14

"De nekem azzal sem lenne bajom, ha nem jelennek meg 2016-ban, de akkor miért nem mondják azt?"

Erre megint ket dolgot tudok mondani amit fentebb is irtam, mas jatekoknal nem latni bele a fejlesztesbe, hanyszor kukazzak a felet az elkeszult dolgoknak es kezdik ujra, hanyszor toljak el a megjelenest, itt ezt is latni.
A masik, es ez megint a DS tema, hogy egy olyan vadolja oket a csuszas miatt, aki 2011 ota tologatja a jateka megjeleneset, eloszor arra hivatkozva hogy engine-t csereltek, mostanaban meg az moge bujva, hogy Steam early accessben van, es majd kesz lesz a kesz lesz.
A CIG-nel meg atirtak 64 bitre az egesz motort, ez ugyanugy ok a kesesre. DS kritikaja kb olyan mintha en egy agysebesz kozpont vezetesebe akarnek beleszolni.
Ezzel elerkeztem meg egy lenyeges ponthoz: Mivel az emberek nagy tobbsege nem ert a jatekfejleszteshez, ezert a nagy hangu uvoltozeset valos problemanak hiszik, mert nem gondolnak bele a helyzetbe.
De gondolj bele mi lenne ha teljesitik DS kereset es kiadjak hogy allnak az anyagiakkal? Mondjuk megmondjak hogy 18 millio dollar van a szamlan.
Azonnal kitor a panik anelkul hogy gondolkodnanak az emberek,mert mi az hogy 18 van meg a 90 milliobol?? Rengetegen kernenek refundot, de ami meg rosszabb nagy negativ hire lenne, megreccsenne az arculat, es lehet tenyleg bedolne a projekt.
Pedig egyreszt a penz ugye nem azert van hogy uljenek rajta, kolteni kell hogy keszuljon a projekt. Realisan nezve ugye az elejen gyorsabban jott a penz, mert kisebb volt a csapat es gyorsan jott a penz, azota viszont fel kellett allitani a studiokat, szerver parkot, mocap studiot, ezek mind mind nagy egyyszeri kiadasok, es azota a havi koltsegek (pl. fizetesek) is nottek rendesen. Vagyis a nagy koltesek utan valoszinu bealltak egy szintre, es azt tartjak +- valamennyivel ahogy folyik be azota is a penz.
De epp a fentiek miatt nem lehet hozza nem erto embereknek kiadni ilyen adatokat.

Malibutomi 2015.10.26. 12:44:56

@Padrepapp: "Egyre csak gyűlik a DS tábor (csak nézd meg a kommentek számát, az első blogposzt alatt 54 komment van, és minden blogposztnál mászik felfelé az utolsó 663 kommentes posztig."

Az megvan hogy DS onnan is azonnal torli es bannolja azokat akik nem ertenek egyet vele. Egyebkent a novekvo DS tabor lehet mondjuk parezer fos (es nagyvonalu voltam), az SC parszazezres tamogatoi bazisaval szemben.
Na es DS taborat nagyreszt olyanok alkotjak, akiknek gozuk sincs a jatekrol, csak a blog, vagy 1-2 cikk utan azt hiszik hogy huu ez mekkora scam es/vagy csak szeretik a flamet meg a dramat. Tovabbra is csak sajnalni tudom, aki egy DS volumenu ember velemenyere kicsit is hallgat.

Ahogy fentebb is irta magnificat a tamogatok nagyresze (joreszt azok akik kezdetektol tamogatok/kovetik a fejlesztest azon a velemenyen van, hogy jo hogy nincs kiado aki surgetne oket, igy tenyleg olyan lehet a jatek amilyennek tervezik, nem kell felkeszen kiadni. Vannak persze backerek kozott is elegedetlenek, de ok nem azok kozul kerulnke ki akik tizeneve varnak egy ilyan jatekra, hanem azok kozul, akik beugrottak hirtelen mert megtetszett valamelyik SC video.

Padrepapp 2015.10.26. 12:47:54

@magnificat: Szerintem az egyértelmű, hogy DS-nek egyre nagyobb a publicitása.
@torzon borz:
@Malibutomi:

Ezt olvastátok, amit linkeltem? "egy harmadik SpaceSim Developer véleménye a technikai nehézségekről"
massivelyop.com/2015/10/21/ascents-lead-dev-offers-insight-on-the-star-citizen-controversy/

Szerintem ez egy olyan post, ami független és nagyon érdekes. És nem "doom topic". Jó látni végre, hogy beszáll a vitába egy harmadik fél, mert a CR-DS vita átment személyeskedésbe/civilbe/bulvárba.
A szerző például szemére veti David Braben-nek (Elite sorozat fejlesztője), hogy miért nem kommentel a kérdésekre, valamint a sajtó szemére, hogy miért nem kérik ki Braben véleményét.

"But Smart’s vehemence is less baffling than David Braben’s apparent silence, and the gaming press either neglecting to ask him for comment or failing to elicit comment."

@Malibutomi: például nézd meg a szerzőnek DS-ről alkotott véleményét:
"I look up to the guy because of his technical achievements, the fact that he was an Indie back when that wasn't even a word, and because he DID release a game that bombed, and then spent literally years supporting and fixing it until it was rather good and well liked by his core playerbase. Do I look up to his UI design? No. Do I look to him as a PR role model? No. Do I agree with everything he says? Indeed not."

Számomra az az értelmes és érdemi kommunikáció, amit ennek a cikknek a szerzője folytat. Ilyenből lenne jó többet látni.

Padrepapp 2015.10.26. 12:55:39

@Malibutomi: az szimplán nem igaz, hogy azonnal bannol és töröl embereket, akik nem értenek vele egyet. Például a legújabb komment sem ért vele egyet:
www.dereksmart.org/2015/10/star-citizen-the-endgame/#comment-3183
De ha végigolvasod a kommenteket találhatsz jópárat, ami nem ért vele egyet.
Amit DS mond a moderálásról, az az, hogy azokat moderálja ki, amik ellenségesek, primitívek, és trollkodók.

Ezt korábban Te írtad:
"Roviden osszefoglalva: altalaban azok kritizaljak a Star Citizent, akik 1-2 cikk elolvasa utan allast foglalnak ugy hogy teljesen tajekozatlanok a temaban."

Valószínűleg te is csak olvastad valahol, hogy DS bannol és moderál, de ha felmentél volna a honlapjára, hogy megnézd, akkor látnád hogy nem igaz.

Diopapa_sok 2015.10.26. 13:00:27

Erin Roberts meg lehet, hogy CR testvére, de meg lehet nézni, hány éve van a játékfejesztésben, a régi Wing Commander játékokat is együtt fejlesztették, a fele volt Origines csapat is ment amikor CR hívta őket. Nem látok ebben semmi kivetni valót.

magnificat 2015.10.26. 13:02:26

@Padrepapp: publicitása? persze. Az olyan cikkeknek is köszönhetően mint ez. Most komolyan, ha nem írtad volna ezt meg, mennyivel kevesebben tudnák ki is az a Derek Smart? Konkrétan mielőtt elkezdett volna drámázni, semmit sem hallottam róla, amikor elkezdte, utánanéztem és láttam hogy mindig is ezt csinálta. De DS-nek nem a játékai miatt egyre nagyobb, hanem mert egyre látványosabb célpontokat támad (nem csak az SC-t). Ilyen szempontból akkor most Berki Krisztián hirtelen valaki lett, mert egyre többet szerepel a tévében meg a hírekben? Publicitást szerezni a kardashian-oknak is ment, tök jól el is élnek abból, hogy semmit (!) sem csinálnak. Mindezt azért, mert emberek és online írások olyanoknak tulajdonítanak értéket akik semmit sem csinálnak, akik pedig csendben csinálják a dolgukat, nem, csak ha valami botrány van körülöttük.

"he DID release a game that bombed, and then spent literally years supporting and fixing it until it was rather good and well liked by his core playerbase."
Ez egész egyszerűen nem igaz. Nem tudom nézted-e most a Line of Defense-ét. sok éve fejlesztésben, sok éve bejelentve hogy máris megjelenik, most pedig még mindig egy bughalmaz, steam-en szedi a pénzt rá, jah és mint mondtam, minden kritikus véleményre beszólogat, káromkodik és bannol. A játékai romokban, és a béka hátsója alatt a játékosok és a szakma megítélése alapján egyaránt. Ez az ember azért gyárt játékokat indie módjára, mert sehova nem vették fel, soha egyetlen hivatalos fejlesztőcégnél nem dolgozott. Pletykák szerint pedig próbálkozott cégeknél. A citizen con live feedjénél is hosszasan kommentálta, milyen szép lakásban is lakik, meg őrök vannak a földszinten, stb... aztán kiderült hogy hotelszobából tartotta. Szereti hangoztatni hogy 200 millió dollárt kaszált a játékán, amiről szintén kiderült hogy hazugság.

Malibutomi 2015.10.26. 13:03:16

@Padrepapp:
Olvastam a cikket, o peldaul azt mondja, hogy lathatolag a CIG megoldotta a problemakat, es megvalosithato a jatek. Mindazonaltal neki is vannak tajekozatlansagai, pl. hogy mikor csinaltak a 64 bites atiratot.
De a legrosszabb ez:

"CIG, from an outsider’s perspective, appears to have failed comprehensively on both fronts (64bits in June 2015 reads like a miss, and apparently Smart offered them help at the outset and was ignored — also a miss)"

Az elejere mar irtam, a 64 bites atirat joval elobb megvolt mar, nem miost juniusban, a vegere pedig: Derek Smart-ot kisebb szerepben hivtak fejlesztonek az Alganon cimu jatekhoz, aztan addig furta a projekt vezetoit, fonokoket, es mindenkit, hogy most gyakorlatilag az ove a ceg....szepen kifurta a befektetok bizalmabol a mar ottlevoket. NEm hiszem hogy a CIG helyeben bottal is hozzapiszkalnek ha DS segiteni szeretne.
De arra lenne egy fogadasom, hogy ha megjelenik a Star Citizen, akkor DS nem hogy nem ker bocsanatot, de fanfarokon harsogja majd, hogy az egesz csak omiatta johetett letre, mert O kiallt a sok atvert backerert, es mindenki halas lehet neki. De persze o azert sokkal jobbra csinalta volna.

magnificat 2015.10.26. 13:08:08

@Padrepapp: twittert nézz, mi onnan vagyunk már bannolva.
"azokat moderálja ki, amik ellenségesek, primitívek, és trollkodók"
ööö... ki is jut erről az eszembe :D :D Amúgy a személyes tapasztalatom a tiédnek ellent mond, mert csak kritikus voltam (nem ellenséges, primitív vagy trollkodó), mégis úgy húztam feketelistára nálam mint a szél, és ehhez csak 5 percre volt szüksége (érted, mennyit dolgozhat az, akinek a twitterjére ömlenek a hsz-ek, mégis 5 percen belül banra kerülhet)

Malibutomi 2015.10.26. 13:09:12

@Padrepapp:
En megkerdeztem Twitteren konkretean ennyit tole: A LoD mikorra lesz vegleges, nem kellene azt kijavitani inkabb mint a CIG ellen harcolni...azonnal letiltott, valaszra sem meltatott.
Ugyanez megy a LoD steames topicjaban, ami elvileg early access, de aki valami hibajelentest beir, az megkapja, hogy user error, vagy driver hiba, ha ezutan is eroskodik hogy a hiba fennal, akkor o egy pocs Star Citizen backer es csak flameli a jatekot - torles/ban.

magnificat 2015.10.26. 13:19:57

@Malibutomi: ebből az olyan jellemek mint DS nem jöhet ki vesztesen. Ha mégis befuccsolna (elvégre erre mindig van esély, akkor is ha kiadó áll egy projekt mögött, és normális AAA fejlesztési módszertan megy, láttunk elég kukázott projektet), akkor ő megmondta, ha kijön az SQ42 jön hogy nem ez lett ígérve, ha jön az SC és nem lesz olyan jó mint mindenki álmodta (erre is van esély, lásd tengernyi AAA játék), akkor is megmondta, míg ha mindenki álmai játéka születne véletlenül, akkor szépen elkezd mást támadni, ahogy eddig is. A fickó nem teljesen komplett, ez a hsz-ei és az előtörténete alapján nyílvánvaló. Ez nem jelenti azt hogy nem történhet meg azt amit mond (mint ahogy én is mondhatom hogy 5 éven belül világháború lesz), de ettől még nem jelenti hogy előre látta a dolgokat.

Továbbra is tartom, felesleges több energiát és szót fecsérelni erre. Ha van bizonyítéka, álljon elő vele, ez törvényi kötelessége is tudtommal (jelentési és bemutatási kötelezettsége van ha bűncselekményről van bizonyíték), addig meg majd foglalkozunk vele akkor, ha tényleg van valami. Azt hogy "be foglak perelni" már hallottuk tőle milliószor, sok területen (2014-ben a kommentelőket fenyegette ezzel)

Mark Bolt 2015.10.26. 13:39:39

Amíg a fejlesztő azt mondja, hogy folyik a fejlesztés, halad a munka, és megcsináljuk, addig nem kell hisztériázni. Készítettek már óriási volumenű játékokat, pl. GTA 5, Wicher 3, Skyrim, amiknél a gamerekben fel sem merült, hogy ha egyszer belekezdtek, akkor nem fogják befejezni.

3 éve folyik a fejlesztés, időben vannak a project méreteit figyelembe véve, halad a munka, nem tervezik abbahagyni. Minek kételkedni ebben?

Padrepapp 2015.10.26. 13:46:44

@Diopapa_sok: @magnificat: Ahogy írtam: "Szerintem ezzel nincs probléma, hiszen Erin Roberts azért rendelkezik hozzá háttértudással." Akkor ebben egyet értünk.

@Magnificat: "he DID release a game that bombed, and then spent literally years supporting and fixing it until it was rather good and well liked by his core playerbase."
Itt a cikk szerzője nem a LoD-re gondolt.

Abban én sem értek egyet a cikk írójával, hogy DS-t a projekt közelébe kellett volna engedni bármikor is. Ettől függetlenül szerintem az a cikk nagyon a helyén van, még ha vannak is benne pontatlanságok. (nem csak a 64bites átállásról van benne szó)
Én nagyon szívesen elolvasnám David Braben véleményét a témáról.

@Malibutomi:

Én nem állítottam, hogy DS nem moderál, csak felhívtam a figyelmet arra, hogy az, hogy minden vele ellenkező kommentet moderál, az egyszerűen nem igaz.

"A LoD mikorra lesz vegleges, nem kellene azt kijavitani inkabb mint a CIG ellen harcolni."

Szerintem ilyet például azért moderál, mert már megkérdezték több százan és meg is válaszolta (lsd. a honlapján). És ha valaki megkérdezi 500-adjára, az a szemében troll. Nem mondom, hogy igaza van, de meg tudom érteni.
Ha valaki most megkérdezné, hogy szerintem miért nem fontos ki DS, akkor linkelnék a kommentemre, amiben elmagyaráztam. De a harmadiknál már lehet nem lennék türelmes, és kimoderálnám. Olvasson vissza.

Padrepapp 2015.10.26. 14:14:02

@Malibutomi: ezt a 64bites témát feldobták neki kommentekben is. Reagált is rá a szerző, és a kommentek végére kihátrál belőle a kommentelő, és igazat ad a szerzőnek. Link e kommentekhez (kicsit lassan tölt be)
fyre.it/kXGLtC.4

Malibutomi 2015.10.26. 14:31:21

@Padrepapp: Ezt remelem te is erzed hogy hulyeseg. Ha valaki olyat kerdez amit mar sokan kerdeztek, akkor azt ignoralod, vagy megirod neki hogy mar sokszor volt tema, nem azonnal bannolod.

Padrepapp 2015.10.26. 14:43:07

@Malibutomi: Nem értek veled egyet. Nem tudod megírni több száz embernek hogy már megválaszoltad. Vagyis megtudod, csak nem szánsz rá időt. Ha tényleg érdekli, akkor olvasson utána.

Ahogy írtam, engem nem nagyon érdekel az SC, nem vagyok SpaceSim fan. Viszont az egész szituáció érdekelt, ezért utánaolvastam, visszamenőleg többtucat blogposztot, cikket, és több száz kommentet.
Feldobtad a 64bit-es témát, és visszamentem a cikk-re, mert biztos voltam benne, hogy ott is felvetették, és kíváncsi voltam reagált-e a szerző, és meg tudta-e védeni az álláspontját. Visszaolvastam. Egyszerűbb lett volna írnom a fazon twitterére, hogy magyarázza már el részletesebben a 64bit-es témát, de vettem a fáradtságot, elmentem a cikkre, lenyomtam, hogy ctrl+F bepötyögtem, hogy 64bit, és láss csodát, ott van előttem az információ. Meg is osztottam veled, hogy neked ne kelljen ezt a kálváriát végigjárnod.

Padrepapp 2015.10.26. 14:50:13

@Frikkancs: első kommentre: Istené a dicsőség
második komment: touché

Malibutomi 2015.10.26. 14:54:10

@Padrepapp: Nem kellett vegigjarnom, mert mint mondtam olvastam a cikket.
Igen tobbszaz embernek megirni nem lehet hogy mar meg lett valaszolva...viszont szerintem ugyanugy tobbszaz embert kimoderalni sem keves ido. Nem is latsz mas devet DS-en kivul aki net osszes foruman ott van es karomkodva/flamelve/perrel fenyegetozve harcol az emberekkel.

Barhol megemlitik azonnal fel is ugrik a poen hogy olyan mint a tunderek a meseben ha haromszor megemlitik megjelenik.

Amit linkeltel ott arrol vitatkoznak hogy ez a 64 bit mit is takar. Amit en irtam pedig az hogy elobb kesz voltak vele nem nyaron ahogy a cikkben mondja emberunk.
En 2012 a kickstarter ota olvasom a cikkeket es blogpostokat, a legtobbet mar lattam.

Padrepapp 2015.10.26. 15:02:18

@Malibutomi: Hivatalos RSI honlapról:

"In June, Frankfurt Engineering deployed to the main codebase some major items that were planned for this month. As mentioned in the last monthly report, the Large World (moving the codebase to 64 bit coordinates) ..."

robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/14814-Monthly-Report

Malibutomi 2015.10.26. 15:36:09

@Padrepapp: igen akkor epitettek be a modulokba, de mar marcius kornyeken kesz voltak vele kb.

Padrepapp 2015.10.26. 16:00:27

@Malibutomi: hát lehet tévedett 3 hónapot a szerző, azért örülnék egy linknek, ami ezt a márciust alátámasztja.

Gondolom a szerző azért tartja későinek a 64bit implementálását, mert a ToS-ben lévő 2014 Nov + 18 hónap megjelenést tartja szem előtt, mint kitűzött célt. Ő például teljesen reálisnak tartja a játék elkészítését, egyszerűen csak a timeline/budget betartásával vannak kétségei.

Az a minimális kétség is eloszlana a cikkből, ha a játékot nem lengené körül a Soon™ hangulat. Mindig érvelnek, hogy nagy játékokat hány évig fejlesztenek. De hát akkor miért nem mondja a CIG, hogy ennyi idő kell nekik? Csak annyit kéne mondania a CIG-nek, hogy a játék végleges formáját szerintük 20xx-ben érik el, a jelenlegi release timeline pedig így néz ki. Ehelyett csak a hamarosan, nemsokára jelzőkkel találkozunk. Ha lenne egy kitűzött dátum, akkor ez a cikk lenne a legjobb érv az SC mellett, de most csak egy várható 2014 nov + 18 hónapra tud alapozni bárki, aki véleményt alkot.

torzon borz 2015.10.26. 16:39:31

@Padrepapp: Perpill van kitűzött dátum, SQ42 Chapter 1 : 2016 Q1, SC PU 2016 Q4
Az más kérdés, hogy ezt mennyire tudják tartani. Mivel már több mindent átterveztek, módosítottak ezért ebben is lehet csúszás.
Elég megnézni a KS indító videóban egy Hornetet és azt, hogy most hogyan néz ki.
Van különbség bőven és azóta még mennyi minden történt...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.10.26. 17:01:59

nekem úgy tűnik, hogy ezek a fejlesztők azt akarták eljátszani a közösséggel+széles nyilvánossággal, amit a fejlesztők a befektetőikkel szoktak sokszor, azaz az átverést

egy hozzá nem értő befektetőt általában át lehet így verni, de egy közösséget+széles nyilvánosságot nem

hmikey 2015.10.26. 17:23:02

Én nagyon bizakodó voltam ezzel (az elite-vel még jobban, mert a korom okán nekem még az volt AZ űrszimulátor) a játékkal kapcsolatban, de ez mostanra megváltozott. Ugyanis én nem backer vagyok, hanem fejlesztő, aki már dolgozott komoly játék(ok)on.

Az ok nagyon egyszerű - a játékfejlesztés alapköve, hogy először teszteld agyon a játékmenetet, és ha meg van benne a megfelelő fun faktor, ami miatt _játék_ lesz belőle, akkor lehet hozzá tartalmat gyártani. A Star Citizennél én ennek a fordítottját látom: beígérnek egy rakás hajót, bolygót, fícsört, de játszani igazán nem lehet vele.

Időről időre megnézem a saját összejöveteleik ill. a nagyobb játékokkal foglalkozó kiállítások demóit. Mindenféle trollkodás, vagy egyéb dolgok ismerete nélkül pár dolog, ami nekem feltűnt, és zavar:
- Nem tudom, hogy ez a játékmenet része e, de ahogy látom, eljutni a hajóig és felszállni egy külön minigame, ami gyakran ismételve valószínűleg borzalmasan unalmas (ha van shortcut, akkor jó, de a legutóbbi gameplay demóban a csávó az űrállomáson mászkált, és mire eljutott a hajóig, a hajam kinőtt).
- Ma, 2015-ben, amikor minden kis baromságot már a kis handheld divájszainkon buzergálunk, mekkora design fail már, hogy egy scifi témájú cuccban oda kell sétálni egy ATM méretű terminálhoz, hogy a hajódat kikérd? App köllene az ájfón 2425-re, bakker (ill. arról már nem is merek álmodni, hogy egy alap AR (augmented reality) legyen mindenkinek)...
- Semmi játékmenetet nem látok azon kívül, hogy sétálnak, fel/leszállnak, néha lövöldöznek az űrhajókkal (ezt azért már az '80-as évek beli elite is jól hozta, csak most sokkal szebbek a hajók), meg van fps modul, ami meg full untested, ki tudja, mennyire lesz létjogosultsága akármelyik tapasztalt fps fejlesztő játékmenete mellett.

Még1x: nem ismerem a cicaharcot a játék körül, csak pár szalagcímet, meg ezt a cikket láttam a problémákról. Szóval nem vagyok sem fanboy, sem hater (sőt, szeretném, ha sikerülne nekik valami nagyon űberjót csinálni), de nekem a tapasztalat azt mondja, hogy itt valami nem oké.

torzon borz 2015.10.26. 18:00:36

@hmikey:

- a hajóra való fel és leszállás része a játéknak, így van megtervezve az egész.

- van ilyen, mobiglass a neve egy csuklópánt szerű kütyü lesz, ami gyk egy holo UI-t vetít ki ás azon lehet bizergálni sok mindent, a protót már láttuk.

- ez a játékmenet alapja ami bővítve lesz minden mással ( kereskedelem, felfedezés, bányászat, kalózkodás, bázis/terület birtoklás stb ) az fps modul is ennek a része mert nem csak dedikált fps lesz ( értsd elkülönített pályákon egymás lövöldözés ) hanem pl hajók elfoglalásnál vagy űrállomásokon is lehet egymást gyilkolászni.

Nálad is azt látom amit nagyon sok embernél, nagyon kevés információval rendelkeztek és ehhez képest ítélkeztek.

hmikey 2015.10.26. 18:10:45

@torzon borz:
Értem én, hogy mindenki, aki nem "benne él" kevés információval rendelkezik. Ez természetes. Viszont én ez alapján fogom megítélni, hogy invesztálok e bele pénzt és időt. Nincs időm arra, hogy minden videót megnézzek meg minden blogbejegyzést elolvassak, de amit láttam belőle eddig (2-3 havonta ránézek, megnézek 1-2 új videót, stb.), az inkább elriaszt, mint biztat.

Amiket írsz, nem hozta meg a kedvem, pl.
- mobiglass: "lesz"
- kereskedelem, felfedezés, bányászat, stb.: "lesz"
- a bázison mászkálástól - ill. attól, hogy ezt nem tudod megkerülni - inkább a hideg ráz, mint az izgatottság. Egyszer érdekes, de utána egyre inkább idegbajos lesz tőle az ember.

Minden szimuláció addig fun, amíg nem akarja egy az egyben lemásolni a valóságot, csak annak egy (vagy több) bizonyos aspektusát. Mert a szimulációban sem a pontos valósághűség fontos, hanem az, hogy úgy érzed, mintha.

Diopapa_sok 2015.10.26. 18:31:24

@hmikey: CR-ről azt kell tudni, hogy mindent az "immersion"-nek rendel alá. Ha excel táblában akarod jobbról balra húzni a terméket és neked az a kereskedés, akkor arra is van játék, pl EVE Online vagy akár az Elite is ilyen. Itt nem fogsz külső nézetből játszani, igen, ha be akarsz szállni az űrhajóba akkor konkrétan be kell mászni, az árút el kell rendezni a raktérben (vagy jó pénzért rábízod a rakodó npc-kre) stb. Minden úgy van kialakítva, hogy a legjobban biztosítsa a beleélést. Instant actionre meg még mindig ott van pl a Team Fortress 2.

hmikey 2015.10.27. 10:43:06

Tényleg nem kötekedésnek szánom, de nekem az, amit látok az SC-ből, az nem futurisztikus, hiába vannak benne űrhajók. Önjáró autók mászkálnak már a világban, minden lassan connected, az adataidat a felhőben tárolod, lassan kontaktlencsére raknak augmented reality-t, és akkor a jövőbe nézve csak ennyi? Ez nekem nem immersion. Nem shootert akarok, hanem scifit. Valódi scifit.

Padrepapp 2015.10.27. 11:18:57

@hmikey: hát azért a sci-fi elég tág halmaz, amiben benne van az SC is.

Ha "valódi" sci-fit szeretnél, ami reflektál a mai technológiai irányzatokra és abból próbál egy jövőbeli szituációt felépíteni, akkor jobban jársz ha az irodalom terén keresgélsz, és nem a számítógépes játékok között.
A Galaktika magazin egy jó kiindulópont.

torzon borz 2015.10.27. 12:41:24

@hmikey: talán azért mert ilyen a lore. Scifin belül is elég nagy különbségek vannak.
Az immersiont meg nagyon nem úgy érted ahogy kell.

Thomas Dantes 2015.10.27. 16:31:58

Ez egy átverés, ennyi. Kár hogy nem tudok programozni...jó buli lenne, programozok valamit ígérek nagyokat, pénzt kérek előre...fizettek...és szarok bele utána.

Borenbukk 2015.10.27. 16:43:47

Csak lazan kapcsolodo kerdes: Meg tudja nekem mondani valaki, miert faj neznem az fps modult? Kulso nezetben nem gaz, de belulrol olyan erzesem van, mintha minden megtett lepes merhetetlen erofeszitesebe kerulne a figuranak. Mintha valami nagyon suru kozegben kellene eloretorni. Ja, es valaki szolhatna a fejlesztoknek, hogy ha a sisak kijelzo billeg az ember nezopontjahoz kepest, akkor kell egy kisebb sisak.

Attol en is tartok, hogy ez lesz a technikailag legkifinomultabb es legjobban kidolgozott bukasa a jatektortenelemnek, mert latszik, hogy nagyon komolyan odatettek magukat, de az hogy jateknak elvezheto, az egyelore nem.

torzon borz 2015.10.27. 16:57:55

@Thomas Dantes: Annyit kérdeznék a rettentő "okos" hozzászólásod után, hogy ha ez átverés akkor vajh' miért dolgoznak még mindig rajta ? Miért fektetnek bele egyre több pénz/energiát, vesznek fel új alkalmazottakat és nyitnak új irodát ? Miért nem álltak le az egésszel. Ja azé' mert átverés. :D

Jaffar 2015.10.27. 17:23:39

Ahogy látom itt sem türik a kritikát a fanboyok :(

Padrepapp 2015.10.27. 17:55:48

@endike: és @Thomas Dantes: El fog készülni a játék szerintem SQ42 2016-ban, SC meg valamikor 2017-ben.

@Borenbukk: Ehhez nem tudok hozzászólni, még van idejük rajta dolgozni, a kijelző billegés meg gondolom design döntés, hogy érzékeltesse a lépteidet. Azért az FPS-ekben vannak ilyen design kompromisszumok, például, hogy nem látod a lábad ha lenézel =).

@cage thread: Üdvözlet a Károlyiba! Óvatosan az alkoholizálással, készülgessen a diplomamunka is!

@Jaffar: Hát rajongóként nehéz elfogulatlanul beszélni (magamon is tapasztalom más témáknál).

torzon borz 2015.10.27. 18:46:50

@Jaffar: Mégis milyen kritikára gondolsz ? Padrepapp-al jól el lehet diskurálni. Van önálló gondolata, érvelése stb
De pl egy "Ez egy átverés, ennyi." beböffentésre mit lehet írni ? Ez nem kritika, ez nem vélemény, nincs mögötte semmi érv .

Malibutomi 2015.10.28. 13:47:38

@Jaffar: a fanoknak nem a kritikaval van bajuk hanem a tudatlansaggal.
Sajnos a legtobb kritika olyanoktol jon akiknek semmi fogalmuk a fejlesztesrol.
Kb. mintha egy Teslat ugy irnanak le hogy "hehe nincs benne benzin ez szar".
Lasd Thomas Dantes feljebb. " atveres" meg "beleszaras" szerinte az hogy 4 stufio es tobb mint 200 ember folgozik a jatekon folyamatosan.

@hmikey: az hogy nem tetszik csak izles dolga, a jatekmenet meg...nem hiszem hogy alfa koruli allapotaban barmelyik jatekban sokkal kifinomultabb lenne.
süti beállítások módosítása

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható. Szóval így lopjál innen, okéka-rakéta?
Trikorder - 2015